Achtung: diese Seite wird nur zu Testzwecken betrieben. Hier gelangen Sie zur Madipedia-Website: https://madipedia.de

ZDM - The International Journal on Mathematics Education: Unterschied zwischen den Versionen

Aus dev_madipedia
Zur Navigation springen Zur Suche springen
[gesichtete Version][gesichtete Version]
Keine Bearbeitungszusammenfassung
KKeine Bearbeitungszusammenfassung
 
(8 dazwischenliegende Versionen von 4 Benutzern werden nicht angezeigt)
Zeile 1: Zeile 1:
ZDM ist eine der ältesten Zeitschriften zur Mathematikdidaktik. In der Zeitschrift werden aktuelle Forschungsthemen der Mathematikdidaktik dargestellt und diskutiert. Außerdem dient es als Forum für kritische Analysen.
ZDM ist eine der ältesten Zeitschriften zur Mathematikdidaktik. In der Zeitschrift werden aktuelle Forschungsthemen der Mathematikdidaktik dargestellt und diskutiert. Außerdem dient es als Forum für kritische Analysen.


All Artikel der sechs jährlichen Ausgaben werden grundsätzlich nur auf Einladung veröffentlicht. Alle Artikel werden sowohl durch das Editorial Board als auch von externen eingeladenen Gutachtern begutachtet.
Alle Artikel der sechs jährlichen Ausgaben werden grundsätzlich nur auf Einladung veröffentlicht und werden sowohl durch das Editorial Board als auch von externen eingeladenen Gutachtern begutachtet.


Die Zeitschrift richtet sich an Leserinnen und Leser in der ganzen Welt, die an aktuellen Entwicklungen der Mathematikdidaktik interessiert sind.
Die Zeitschrift richtet sich an Leserinnen und Leser in der ganzen Welt, die an aktuellen Entwicklungen der Mathematikdidaktik interessiert sind.


=== Herausgeber ===
=== Herausgeber ===
* Gabriele Kaiser ([[Universität Hamburg]], geschäftsführend)
* [[Gabriele Kaiser]] ([[Universität Hamburg]], geschäftsführend)
* Guershon Harel (San Diego, USA)
* Guershon Harel (San Diego, USA)
* Frederick Leung (Hong Kong, China)
* Frederick Leung (Hong Kong, China)
Zeile 17: Zeile 17:


== Verlag ==
== Verlag ==
Das ZDM erscheint im Springer-Verlag. Homepage: http://www.springer.com/education+%26+language/mathematics+education/journal/11858
Das ZDM erscheint im Springer-Verlag. [http://www.springer.com/education+%26+language/mathematics+education/journal/11858 Homepage]


== Ausgaben ==
== Ausgaben ==
=== 1990 - 2007 ===
[http://www.emis.de/journals/ZDM/zdmcont.html Hier] finden Sie Ausgaben des ZDM der Jahre 1990 bis 2007.
=== 2010 ===
=== 2010 ===
* 42(1) Historical Aspects of the Use of Technology and Devices in ICMEs and ICMI. Eds: Maria G. Bartolini Bussi, Marcelo Borba
* 42(1) Historical Aspects of the Use of Technology and Devices in [[ICME|ICMEs]] and [[ICMI]]. Eds: Maria G. Bartolini Bussi, Marcelo Borba
* 42(2) [[Metakognition|Metacognition] Research in Mathematics Education. Eds: Gloria Stillman, Zermira Mevarech
* 42(2) [[Metakognition|Metacognition]] Research in Mathematics Education. Eds: Gloria Stillman, Zermira Mevarech
* 42(3-4) Tapestry of Trends in Mathematics Education. Eds: Marcelo de Carvalho Borba, Ubiratan D'Ambrosio  
* 42(3-4) Tapestry of Trends in Mathematics Education. Eds: Marcelo de Carvalho Borba, Ubiratan D'Ambrosio  
* 42(5) A Turkish Issue on Research Developments in Mathematics Education: Cognition, Creativity and Curriculum.  Eds: Ziya Argun, Bharath Sriraman, Behiye Ubuz  
* 42(5) A Turkish Issue on Research Developments in Mathematics Education: Cognition, Creativity and Curriculum.  Eds: Ziya Argun, Bharath Sriraman, Behiye Ubuz  
* 42(6) Cognitive Neuroscience and Mathematics Learning. Eds: Roland H. Grabner, Daniel Ansari, Michael Schneider, Bert De Smedt, Minna M. Hannula, Elsbeth Stern
* 42(6) Cognitive Neuroscience and Mathematics Learning. Eds: Roland H. Grabner, Daniel Ansari, Michael Schneider, Bert De Smedt, Minna M. Hannula, Elsbeth Stern
* 42(7) Handheld technology in the mathematics classroom – theory and practice. [[Caroline Bardini]], [[Paul Drijvers]], [[Hans-Georg Weigand]]
* 42(7) Handheld technology in the mathematics classroom – theory and practice. [[Caroline Bardini]], [[Paul Drijvers]], [[Hans-Georg Weigand]]
=== 2011 ===
=== 2011 ===
* 43(1) On creating and using representations of mathematics teaching in research and teacher development. Eds: Patricio Herbst, Dan Chazan
* 43(1-2) On creating and using representations of mathematics teaching in research and teacher develo-2pment. Eds: Patricio Herbst, Dan Chazan
* 43(2) Interoperable interactive geometry for Europe. Eds: [[Ulrich Kortenkamp]], [[Colette Laborde]]
* 43(3) Examples in mathematics thinking and learning from an educational perspective. Eds: Samuele Antonini, Norma Presmeg, Alessandra Mariotti, Orit Zavlavsky
* 43(3) Examples in mathematics thinking and learning from an educational perspective. Eds: Samuele Antonini, Norma Presmeg, Alessandra Mariotti, Orit Zavlavsky
* 43(4) What is taught and what is learned on measurement across school levels.  Eds: John Smith, Marja Van den Heuvel-Panhuizen, Ann Teppo
* 43(4) Interoperable interactive geometry for Europe. Eds: [[Ulrich Kortenkamp]], [[Colette Laborde]]
* 43(5) [[Beliefs]] and Beyond: Affecting the Teaching and Learning of Mathematics.  Eds: [[Bettina Rösken]], [[Günter Törner]], [[Birgit Pepin]]
* 43(5) What is taught and what is learned on measurement across school levels.  Eds: John Smith, [[Marja Van den Heuvel-Panhuizen]], Ann Teppo
* 43(6) Approaches and Practices in Developing Teachers’ Expertise in Mathematics Instruction. Eds: Yeping Li, Ruhama Even
* 43(6) [[Beliefs]] and Beyond: Affecting the Teaching and Learning of Mathematics.  Eds: [[Bettina Rösken]], [[Günter Törner]], [[Birgit Pepin]]
* 43(7) Approaches and Practices in Developing Teachers’ Expertise in Mathematics Instruction. Eds: Yeping Li, Ruhama Even
 
===  2012 ===
===  2012 ===
* 44(1) Values in East Asian Mathematics Education – The third wave.  Eds: Wee Tiong Seah, Ngai-Ying Wong
* 44(1) Values in East Asian Mathematics Education – The third wave.  Eds: Wee Tiong Seah, Ngai-Ying Wong
* 44(2) Empirical results of an international study on teacher education (TEDS-M). Eds: Sigrid Blömeke, [[Gabriele Kaiser]], Sharon Senk.
 
* 44(2-3) Measuring teacher knowledge - approaches and results from a cross-national perspective. Eds: Deborah Loewenberg Ball, [[Sigrid Blömeke]], Seán Delaney, [[Gabriele Kaiser]].
* 44(4) Balance between foundations and creativity - features of South Korean mathematics educationEds: Oh Nam Kwon, Sung Je Cho


[[Kategorie:Zeitschriften]]
[[Kategorie:Zeitschriften]]

Aktuelle Version vom 9. Oktober 2016, 18:17 Uhr

ZDM ist eine der ältesten Zeitschriften zur Mathematikdidaktik. In der Zeitschrift werden aktuelle Forschungsthemen der Mathematikdidaktik dargestellt und diskutiert. Außerdem dient es als Forum für kritische Analysen.

Alle Artikel der sechs jährlichen Ausgaben werden grundsätzlich nur auf Einladung veröffentlicht und werden sowohl durch das Editorial Board als auch von externen eingeladenen Gutachtern begutachtet.

Die Zeitschrift richtet sich an Leserinnen und Leser in der ganzen Welt, die an aktuellen Entwicklungen der Mathematikdidaktik interessiert sind.

Herausgeber

Verlag

Das ZDM erscheint im Springer-Verlag. Homepage

Ausgaben

1990 - 2007

Hier finden Sie Ausgaben des ZDM der Jahre 1990 bis 2007.

2010

  • 42(1) Historical Aspects of the Use of Technology and Devices in ICMEs and ICMI. Eds: Maria G. Bartolini Bussi, Marcelo Borba
  • 42(2) Metacognition Research in Mathematics Education. Eds: Gloria Stillman, Zermira Mevarech
  • 42(3-4) Tapestry of Trends in Mathematics Education. Eds: Marcelo de Carvalho Borba, Ubiratan D'Ambrosio
  • 42(5) A Turkish Issue on Research Developments in Mathematics Education: Cognition, Creativity and Curriculum. Eds: Ziya Argun, Bharath Sriraman, Behiye Ubuz
  • 42(6) Cognitive Neuroscience and Mathematics Learning. Eds: Roland H. Grabner, Daniel Ansari, Michael Schneider, Bert De Smedt, Minna M. Hannula, Elsbeth Stern
  • 42(7) Handheld technology in the mathematics classroom – theory and practice. Caroline Bardini, Paul Drijvers, Hans-Georg Weigand

2011

  • 43(1-2) On creating and using representations of mathematics teaching in research and teacher develo-2pment. Eds: Patricio Herbst, Dan Chazan
  • 43(3) Examples in mathematics thinking and learning from an educational perspective. Eds: Samuele Antonini, Norma Presmeg, Alessandra Mariotti, Orit Zavlavsky
  • 43(4) Interoperable interactive geometry for Europe. Eds: Ulrich Kortenkamp, Colette Laborde
  • 43(5) What is taught and what is learned on measurement across school levels. Eds: John Smith, Marja Van den Heuvel-Panhuizen, Ann Teppo
  • 43(6) Beliefs and Beyond: Affecting the Teaching and Learning of Mathematics. Eds: Bettina Rösken, Günter Törner, Birgit Pepin
  • 43(7) Approaches and Practices in Developing Teachers’ Expertise in Mathematics Instruction. Eds: Yeping Li, Ruhama Even

2012

  • 44(1) Values in East Asian Mathematics Education – The third wave. Eds: Wee Tiong Seah, Ngai-Ying Wong
  • 44(2-3) Measuring teacher knowledge - approaches and results from a cross-national perspective. Eds: Deborah Loewenberg Ball, Sigrid Blömeke, Seán Delaney, Gabriele Kaiser.
  • 44(4) Balance between foundations and creativity - features of South Korean mathematics educationEds: Oh Nam Kwon, Sung Je Cho