Prof. Dr. Markus Hohenwarter.
Professor für Didaktik der Mathematik. Universität Linz.
Dissertation: GeoGebra – didaktische Materialien und Anwendungen für den Mathematikunterricht.
E-Mail
{{

 #loop: i
 | 0                     
 | 1 
 |   

}}


Kurzvita

Education

  • 1986–1994: Secondary school in Saalfelden, Austria 1994: Matura (school leaving examination), passed with distinction 1994–2002: Student of Applied Computer Science, University of Salzburg
  • 1994–2002: Student of Mathematics and Psychology (Secondary School Teacher Accreditation), University of Salzburg March 2002: Master’s Degree (Mag. rer. nat.) in Mathematics and Psy- chology, with honours
  • June 2002: Master’s Degree (DI, Dipl.-Ing.) in Applied Computer Science, with honours since 2003: PhD student of Mathematics Teaching at the University of Salzburg. Supervisor: Karl Josef Fuchs

Scientific Career

  • 2003–2004: Research assistant at the Department for Mathematics and Computer Science Education, University of Salzburg since 2004: Doctorand at the Department for Mathematics and Com- puter Science Education at the University of Salzburg working on a research project supported by the Austrian Academy of Sciences: GeoGebra - Devel- opment of Educational Material and Applications in Mathematics Teaching

Scholarships

  • 1996: Scholarship for exceptional achievements as a student, awarded by the Faculty of Science at the University of Salzburg 2002: Scholarship for exceptional achievements as a student, awarded by the Faculty of Science at the University of Salzburg
  • October 2003: Research scholarship, awarded by the Faculty of Science at the University of Salzburg
  • February 2004: DOC scholarship (doctorand programm), awarded by the Austrian Academy of Sciences, Vienna September 2004: IMST3 (Innovations in Mathematics, Science and Tech- nology Teaching) research scholarship, awarded by the Austrian Federal Ministry for Education, Science and Culture, Klagenfurt
  • July 2005: Foreign exchange scholarship for Cambridge, awarded by the Office of International Relations at the University of Salzburg September 2005: IMST3 (Innovations in Mathematics, Science and Tech- nology Teaching) research scholarship, awarded by the Austrian Federal Ministry for Education, Science and Culture, Graz

Veröffentlichungen

  • Komplexe Zahlen zum Anfassen. TI-Nachrichten, 2:16–17, 1998.
  • GeoGebra — ein Softwaresystem fu ̈r dynamis- che Geometrie und Algebra der Ebene. Master’s thesis, University of Salzburg, 2002.
  • Geometrie und Algebra Seite an Seite. Noeo Wis- senschaftsmagazin, 2:43, 2003.
  • GeoGebra — dynamische Geometrie und Algebra der Ebene. Der Mathematikunterricht, 4:33–40, 2003.
  • GeoGebra: Dynamische Geometrie, Algebra und Analysis fu ̈r die Schule. Computeralgebra-Rundbrief, 2(35):16–20, 2004.
  • Dynamische Mathematik mit GeoGebra. Praxis der Mathematik, 6:293–295, 2004.
  • Karl Fuchs and Markus Hohenwarter. Combination of Dynamic Geom- etry, Algebra and Calculus in the Software System GeoGebra. In Com- puter Algebra Systems and Dynamic Geometry Systems in Mathematics Teaching, pages 128–133, Pecs, Hungary, 2004.
  • Bidirektionale Verbindung von dynamischer Geometrie und Algebra in GeoGebra. In submitted for publication (Tagungsband des GDM Arbeitskreises fu ̈r Mathematikunterricht und In- formatik), Pecs, Hungary, 2005.

Online Veröffentlichungen

  • Geometrie und Algebra - Seite an Seite. Lernpfad zu Intel Lehren fu ̈r die Zukunft, 2004. http://aufbaukurs.intel-lehren.de.
  • Steigung und Ableitung einer Funktion mit Ge- oGebra. Unterrichtseinheit bei Lehrer Online, 2004. http://www.lehrer- online.de.
  • Markus Hohenwarter and Sandra Schmidtpott. Einfu ̈hrung der trigonometrischen Funktionen. Unterrichtseinheit bei Lehrer Online, 2004. http://www.lehrer-online.de.
  • Dynamische Arbeitsbl ̈atter mit GeoGebra. Lernpfad zu Intel Lehren fu ̈r die Zukunft, 2004. http://aufbaukurs.intel- lehren.de.
  • Hohenwarter and Sandra Schmidtpott. Integrale - forschend entdeckt. Lernpfad zu Intel Lehren fu ̈r die Zukunft, 2004. http://aufbaukurs.intel-lehren.de.
  • Markus Hohenwarter and Sandra Schmidtpott. Integrale mit GeoGebra. Unterrichtseinheit bei Lehrer Online, 2004. http://www.lehrer-online.de.
  • Markus Hohenwarter and Judith Preiner. Mittels Mindmapping zur Kurvendiskussion. Lernpfad zu Intel Lehren fu ̈r die Zukunft, 2004. http://aufbaukurs.intel-lehren.de.
  • GeoGebra - dynamische Mathematik fu ̈r die Schule. Nachlese PIthagoras, 2004. http://www.pi- wien.at/archiv/pithagoras nachlese/pithagoras nachl.htm.
  • Markus Hohenwarter and Sandra Schmidtpott. Einfu ̈hrung der Ex- ponentialfunktionen. Unterrichtseinheit bei Lehrer Online, 2005. http://www.lehrer-online.de.
  • Dynamische Mathematik mit GeoGebra 2.5. Rezension bei Lehrer Online, 2005. http://www.lehrer- online.de/url/geogebra.
  • Markus Hohenwarter and Sandra Schmidtpott. Besondere Linien im Dreieck. Unterrichtseinheit bei Lehrer Online, 2005. http://www.lehrer- online.de.
  • Markus Hohenwarter and Sandra Schmidtpott. Spiegeln und Strecken. Unterrichtseinheit bei Lehrer Online, 2005. http://www.lehrer-online.de.

Arbeitsgebiete

  • Zahlreiche Lehrerfortbildungen zum Unterrichtseinsatz von GeoGebra in allen Bundesländern Österreichs sowie in Deutschland und Südtirol

Projekte

  • Dissertationsprojekt: GeoGebra - Entwicklung didaktischer Materialien und Anwendungen für den Unterricht, Betreuer: Prof. Karl Fuchs
  • Förderung: Österreichische Akademie der Wissenschaften, DOC-Stipendium Im Rahmen dieses Projektes wird die mehrfach international ausgezeichnete Unterrichtssoftware GeoGebra (www.geogebra.at) weiterentwickelt.
  • Projekt "Medienvielfalt im Mathematikunterricht" Kooperation mit ACDCA und mathe online
  • Förderung: Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Kunst (bm:bwk)Lehrerfortbildungen

Vernetzung