34
Bearbeitungen
Achtung: diese Seite wird nur zu Testzwecken betrieben. Hier gelangen Sie zur Madipedia-Website: https://madipedia.de
[gesichtete Version] | [unmarkierte Version] |
KKeine Bearbeitungszusammenfassung |
(Ergänzung Publikationen) |
||
Zeile 4: | Zeile 4: | ||
<!-- Liste der veröffentlichen Literatur. Untergliederung möglich. Personen und Hochschulen bitte mit [[…]] kennzeichnen--> | <!-- Liste der veröffentlichen Literatur. Untergliederung möglich. Personen und Hochschulen bitte mit [[…]] kennzeichnen--> | ||
=== Publikationen in Zeitschriften === | === Publikationen in Zeitschriften === | ||
*Obersteiner A., & | |||
*Obersteiner, A., Van Hoof, J., Verschaffel, L., & Van Dooren, W. ( | *Obersteiner, A.(2018). Multiple pathways between affect and mathematical competence in young children—commentary on the studies in the Special Issue. <i>Educational Studies in Mathematics, 100</i>, 317–323. | ||
*Obersteiner, A., & Staudinger, I. (2018). How the eyes add fractions: Adult eye movement patterns during fraction addition problems. <i>Journal of Numerical Cognition, 4</i>, 317–336. | |||
*Förtsch, C., Sommerhoff, D., Fischer, F., Fischer, M. R., Girwidz, R., Obersteiner, A., Reiss, K., Stürmer, K., Siebeck, M., Schmidmaier, R., Seidel, T., Ufer, S., Wecker, S., & Neuhaus, B. J. (2018). Systematizing professional knowledge of medical doctors and teachers: Development of an interdisciplinary framework in the context of diagnostic competences. <i>Education Sciences, 8</i>, 207. | |||
*Obersteiner, A., Reiss, K., & Heinze, A. (Hrsg.) (2018). Psychologische Theorien in der Mathematikdidaktik. Themenheft im <i>Journal für Mathematik-Didaktik, 39</i>. | |||
*Obersteiner, A., & Hofreiter, V. (2017). Do we have a sense for irrational numbers? <i>Journal of Numerical Cognition, 2</i>, 170–189. | |||
*Obersteiner, A., Van Hoof, J., Verschaffel, L., & Van Dooren, W. (2016). Who can escape the natural number bias in rational number tasks? A study involving students and experts. <i>British Journal of Psychology, 107</i>, 537–555. | |||
*Obersteiner A., & Tumpek, C. (2016). Measuring fraction comparison strategies with eye-tracking. <i>ZDM Mathematics Education, 48</i>, 255–266. | |||
*Obersteiner, A. (2015). Zahlen im Kopf. Erkenntnisse neurowissenschaftlicher Forschung und Implikationen für das Lehren und Lernen von Zahlen. <i>Mathematik differenziert, 3</i>, 8-10. | *Obersteiner, A. (2015). Zahlen im Kopf. Erkenntnisse neurowissenschaftlicher Forschung und Implikationen für das Lehren und Lernen von Zahlen. <i>Mathematik differenziert, 3</i>, 8-10. | ||
*Obersteiner, A., Bernhard, M., & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2015). Primary school children's strategies in solving contingency table problems: the role of intuition and inhibition. <i>ZDM Mathematics Education, 47</i>, 825–836. | *Obersteiner, A., Bernhard, M., & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2015). Primary school children's strategies in solving contingency table problems: the role of intuition and inhibition. <i>ZDM Mathematics Education, 47</i>, 825–836. | ||
Zeile 19: | Zeile 25: | ||
=== Monographien und Buchbeiträge === | === Monographien und Buchbeiträge === | ||
*Obersteiner, A., Dresler, T., Bieck, S. M., & Moeller, K. (2019). Understanding fractions: Integrating results from mathematics education, cognitive psychology, and neuroscience. In A. Norton, & M. W. Alibali (Eds.), <i>Constructing number. Merging perspectives from psychology and mathematics education</i> (pp. 135–162). Cham, Switzerland: Springer. | |||
*Reiss, K. Obersteiner, A., Heinze, A., Itzlinger-Bruneforth, U., & Lin, F.-L. (2019). Large-scale studies in mathematics education research. In H. N. Jahnke, L. Hefendehl-Hebeker (Eds.), <i>Traditions in German-speaking mathematics education research</i> (pp. 249–278). Cham, Switzerland: Springer. | |||
*Reiss, K., & Obersteiner, A. (2019). Competence models as a basis for defining, understanding, and diagnosing students’ mathematical competences. In A. Fritz, V. G. Haase, & P. Räsänen (Eds.), <i>International handbook of mathematical learning difficulties. From the laboratory to the classroom</i> (pp. 43–56). Cham, Switzerland: Springer. | |||
*Obersteiner, A., Reiss, K., Van Dooren, W., & Van Hoof, J. (2019). Understanding rational numbers—obstacles for learners with and without mathematical learning difficulties. In A. Fritz, V. G. Haase, & P. Räsänen (Eds.), <i>International handbook of mathematical learning difficulties. From the laboratory to the classroom</i> (pp. 581–594). Cham, Switzerland: Springer. | |||
*Obersteiner, A. (2018). <i>Number sense across number domains: An integrated mathematics educational and cognitive psychological perspective</i>. Habilitation Thesis. Munich: Technical University of Munich. | |||
*Obersteiner, A., & [[Reiss, K.]] (2017). Interventionsstudien zur Förderung numerischer Basiskompetenzen rechenschwacher Kinder – ein Überblick über theoretische Grundlegungen und Förderansätze. In A. Fritz, S. Schmidt & G. Ricken (Hrsg.), <i>Handbuch Rechenschwäche (3. Aufl.)</i> (S. 308–322). Weinheim: Beltz. | |||
*[[Hedwig Gasteiger|Gasteiger, H.]], Obersteiner, A., & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2015). Formal and informal learning environments: Using games to support early numeracy. In J. Torbeyns, E. Lehtinen, & J. Elen (Eds.). <i>Describing and studying domain-specific serious games</i> (pp. 231–250). Heidelberg: Springer. | *[[Hedwig Gasteiger|Gasteiger, H.]], Obersteiner, A., & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2015). Formal and informal learning environments: Using games to support early numeracy. In J. Torbeyns, E. Lehtinen, & J. Elen (Eds.). <i>Describing and studying domain-specific serious games</i> (pp. 231–250). Heidelberg: Springer. | ||
*Schiepe-Tiska, A., Reiss, K., Obersteiner, A., Heine, J.-H., Seidel, T., & [[Manfred Prenzel|Prenzel, M.]] (2013). Mathematikunterricht in Deutschland: Befunde aus [[PISA]] 2012. In M. Prenzel, C. Sälzer, E. Klieme, & O. Köller (Hrsg.). <i>PISA 2012: Fortschritte und Herausforderungen in Deutschland</i> (S. 123–154). Münster: Waxmann. | *Schiepe-Tiska, A., Reiss, K., Obersteiner, A., Heine, J.-H., Seidel, T., & [[Manfred Prenzel|Prenzel, M.]] (2013). Mathematikunterricht in Deutschland: Befunde aus [[PISA]] 2012. In M. Prenzel, C. Sälzer, E. Klieme, & O. Köller (Hrsg.). <i>PISA 2012: Fortschritte und Herausforderungen in Deutschland</i> (S. 123–154). Münster: Waxmann. |