|
|
Zeile 32: |
Zeile 32: |
| Bitte beschränken Sie sich auf die fünf wichtigsten Veröffentlichungen. | | Bitte beschränken Sie sich auf die fünf wichtigsten Veröffentlichungen. |
| --> | | --> |
|
| |
| '''Monographien'''
| |
|
| |
| Frischemeier, D. (2017). ''Statistisch denken und forschen lernen mit der Software TinkerPlots''. Wiesbaden: Springer Spektrum.
| |
|
| |
| Frischemeier, D. (2009). ''Pi und Kettenbrüche''. Examensarbeit. Universität Paderborn.
| |
|
| |
| '''Herausgeberschaften'''
| |
|
| |
| Biehler, R., Budde, L., Frischemeier, D., Heinemann, B., Podworny, S., Schulte, C., & Wassong, T. (Eds.) (2018): ''Paderborn Symposium on Data Science Education at School Level 2017: The Collected Extended Abstracts''. Paderborn: Universitätsbibliothek Paderborn. doi.org/10.17619/UNIPB/1-374
| |
|
| |
| Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2017). Reasoning
| |
| about models and modelling in the context of informal statistical
| |
| inference. ''Statistics Education Research Journal'', ''16(2)''.
| |
|
| |
| Wassong, T., Frischemeier, D., Fischer, P. R., Hochmuth, R., Bender, P. (Hrsg.) (2014): ''Mit Werkzeugen Mathematik und Stochastik lernen - Using Tools for Learning Mathematics and Statistics''. Wiesbaden: Springer Spektrum.
| |
|
| |
| '''Beiträge in Sammelwerken mit Review-Verfahren'''
| |
|
| |
| Frischemeier, D. (im Druck). Statistical reasoning when comparing
| |
| groups with software: Frameworks and their application to qualitative
| |
| video data. In: D. Ben-Zvi & G. Burrill (Eds.), ''Teaching and Learning Statistics: International Perspectives (Volume II).'' Springer.
| |
|
| |
| Frischemeier, D. (2018). Statistisches Denken im Mathematikunterricht
| |
| der Primarstufe mit digitalen Werkzeugen entwickeln: Über Lebendige
| |
| Statistik und Datenkarten zur Software TinkerPlots. In: B. Brandt &
| |
| H. Dausend (Hrgs.), ''Digitales Lernen in der Grundschule – Fachliche Lernprozess anregen'' (pp. 73-102). Münster: Waxmann.
| |
|
| |
| Frischemeier, D. (2018). Design, implementation, and evaluation of an
| |
| instructional sequence to lead primary school students to comparing
| |
| groups in statistical projects. In: A. Leavy, M. Meletiou-Mavrotheris
| |
| & E. Paparistodemou (Eds.), ''Statistics in Early Childhood and Primary Education: Supporting Early Statistical and Probabilistic Thinking'' (pp. 217-238). Singapore: Springer.
| |
|
| |
| Biehler, R., Frischemeier, D., Reading, C. & Shaughnessy, M.
| |
| (2018). Reasoning about data. In: D. Ben-Zvi, K. Makar & J. Garfield
| |
| (Eds.), ''International Handbook of Research in Statistics Education'' (pp. 139-192). Cham: Springer.
| |
|
| |
| Frischemeier, D., Panse, A. & Pecher, T. (2016). Schwierigkeiten
| |
| von Studienanfängern bei der Bearbeitung mathematischer Übungsaufgaben -
| |
| Erfahrungen aus den Mathematik-Lernzentren der Universität Paderborn.
| |
| In: A. Hoppenbrock, R. Biehler, R. Hochmuth & H.-G. Rück (Hrsg.), ''Lehren und Lernen von Mathematik in der Studieneingangsphase - Herausforderungen und Lösungsansätze'' (pp. 229-241). Wiesbaden: Springer Spektrum.
| |
|
| |
| Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2015). Preservice
| |
| teachers´ reasoning about uncertainty in the context of randomization
| |
| tests. In: A. Zieffler & E. Fry (Eds.), ''Reasoning about Uncertainty: Learning and Teaching Informal Inferential Reasoning'' (pp. 129-162). Catalyst Press.
| |
|
| |
| Frischemeier, D. & Podworny, S. (2014). Explorative Datenanalyse
| |
| und stochastische Simulationen mit TinkerPlots - erste Einsätze in
| |
| Kassel & Paderborn. In: T. Wassong, D. Frischemeier, P.R. Fischer,
| |
| R. Hochmuth & P. Bender (Hrsg.), ''Mit Werkzeugen Mathematik und Stochastik lernen - Using Tools for Learning Mathematics and Statistics'' (pp. 337-348)''.'' Wiesbaden: Springer Spektrum.
| |
|
| |
| '''Tagungsbeiträge mit Review-Verfahren'''
| |
|
| |
| Frischemeier, D. & Biehler, R. (2018). Stepwise development of
| |
| statistical literacy and thinking in a statistics course for elementary
| |
| preservice teachers. In: T. Dooley, & G. Gueudet (Eds.), ''Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1-5, 2017)'' (pp. 756-763)''.'' Dublin, Ireland: DCU Institute of Education and ERME.
| |
|
| |
| Frischemeier, D. (2017). Primary school students´ statistical reasoning when comparing groups. In: A. Molnar (Ed.), ''Teaching
| |
| Statistics in a Data Rich World. Proceedings of the Satellite
| |
| Conference of the International Association of Statistics Education
| |
| (IASE)'', July 2017, Rabat, Morocco.
| |
|
| |
| Podworny, S., Frischemeier, D. & Biehler, R. (2017). Design,
| |
| realization and evaluation of a statistics course for preservice
| |
| teachers for primary school in Germany. In: A. Molnar (Ed.), ''Teaching
| |
| Statistics in a Data Rich World. Proceedings of the Satellite
| |
| Conference of the International Association of Statistics Education
| |
| (IASE)'', July 2017, Rabat, Morocco.
| |
|
| |
| Frischemeier, D., Biehler, R. & Engel, J. (2016). Competencies
| |
| and dispositions for exploring micro data with digital tools. In: J.
| |
| Engel (Ed.), ''Promoting understanding of statistics about society.
| |
| Proceedings of the Roundtable Conference of the International
| |
| Association of Statistics Education (IASE)'', July 2016, Berlin, Germany.
| |
|
| |
| Engel, J., Schiller, A., Frischemeier, D. & Biehler, R. (2016).
| |
| Statistics education and monitoring progress towards civil rights. In:
| |
| J. Engel (Ed.), ''Promoting understanding of statistics about society.
| |
| Proceedings of the Roundtable Conference of the International
| |
| Association of Statistics Education (IASE)'', July 2016, Berlin, Germany.
| |
|
| |
| Frischemeier, D. & Biehler, R. (2016). Preservice teachers´
| |
| statistical reasoning when comparing groups facilitated by software. In:
| |
| K. Krainer & N. Vondrova (Eds.), ''Proceedings of the 9th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education'' (pp. 643-650). Charles University in Prague, Faculty of Education and ERME.
| |
|
| |
| Frischemeier, D. (2014). Comparing groups by using TinkerPlots as
| |
| part of a data analysis task - Tertiary students’ strategies and
| |
| difficulties. In: K. Makar, B. de Sousa & R. Gould (Eds.),
| |
| Sustainability in statistics education. ''Proceedings of the Ninth International Conference on Teaching Statistics'' (ICOTS9, July, 2014), Flagstaff, Arizona, USA. Voorburg, The Netherlands: International Statistical Institute.
| |
|
| |
| Frischemeier, D. & Biehler, R. (2014). Design and exploratory
| |
| evaluation of a learning trajectory leading to do randomization tests
| |
| facilitated by TinkerPlots. In: B. Ubuz, C. Haser & M. A. Mariotti
| |
| (Eds.), ''Proceedings of the Eighth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education'' (pp. 799-809).
| |
|
| |
| '''Zeitschriftenbeiträge mit Review-Verfahren'''
| |
|
| |
| Frischemeier, D. (2018). Kompetenzen von Lehramtsstudierenden beim
| |
| Vergleich von Verteilungen unter Nutzung der Software TinkerPlots. ''mathematica didactica, 41''(1). Online first: mathematica-didactica.com/Pub/md_2018/md_2018_Frischemeier.pdf
| |
|
| |
| Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2018). Elementary
| |
| preservice teachers’ reasoning about modeling in a civic statistics
| |
| context. ''ZDM Mathematics Education'' ''50''(7), 1237-1251. DOI 10.1007/s11858-018-1001-x
| |
|
| |
| Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2018). Civic
| |
| Engagement in Higher Education: A university course in civic statistics
| |
| for mathematics preservice teachers. ''Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 13(2)'', 169-182.
| |
|
| |
| Frischemeier, D. & Biehler, R. (2018). Preservice teachers´ comparing groups with TinkerPlots - An exploratory video study. ''Statistics Education Research Journal, 17(1)'', 35-60.
| |
|
| |
| Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2017). Elementary
| |
| preservice teachers´ reasoning about modeling a family factory with
| |
| TinkerPlots - A pilot study. ''Statistics Education Research Journal'', ''16(2)'', 244-289.
| |
|
| |
| Biehler, R. & Frischemeier, D. (2016), Randomisierungstests mit TinkerPlots. ''Stochastik in der Schule, 36(3)'', 9-15.
| |
|
| |
| Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2016).
| |
| Stochastische Simulationen mit TinkerPlots - Von einfachen
| |
| Zufallsexperimenten zum informellen Hypothesentesten. ''Stochastik in der Schule, 36(1)'', 22-27.
| |
|
| |
| Biehler, R. & Frischemeier, D. (2015). Förderung von Datenkompetenz in der Primarstufe. ''Lernen und Lernstörungen'', ''4(2)'', 131-137.
| |
|
| |
| Biehler, R. & Frischemeier, D. (2015). „Verdienen Männer mehr als
| |
| Frauen?“ - Reale Daten im Stochastikunterricht mit der Software
| |
| TinkerPlots erforschen. ''Stochastik in der Schule, 35(1)'', 7-18.
| |
|
| |
| Biehler, R. & Frischemeier, D. (2013). Spielerisches Erlernen von
| |
| Datenanalyse – Von Datenkarten und lebendiger Statistik zur Software
| |
| TinkerPlots. Ein Workshop im Rahmen einer Lehrerfortbildung für die
| |
| Primarstufe. ''Stochastik in der Schule, 33(3)'', 2-9.
| |
|
| |
| '''Beiträge in Sammelwerken ohne Review-Verfahren'''
| |
|
| |
| Hahn, C., Frischemeier, D., Kazak, S., Leavy, A. & Primi, C.
| |
| (2018). Introduction to the papers of TWG05: Probability and
| |
| statististics education. In: T. Dooley & G. Gueudet (Eds.), ''Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1-5, 2017)'' (pp. 696-699). Dublin, Ireland: DCU Institute of Education and ERME.
| |
|
| |
| Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2017). Editorial:
| |
| Reasoning about models and modelling in the context of informal
| |
| statistical inference. ''Statistics Education Research Journal'', ''16(2)'', 8-12.
| |
|
| |
| Frischemeier, D., Panse, A. & Pecher, T. (2013). Schwierigkeiten
| |
| von Studienanfängern bei der Bearbeitung mathematischer Übungsaufgaben -
| |
| Erfahrungen aus den Mathematik-Lernzentren der Universität Paderborn. ''Extended Abstracts zur 2. khdm Arbeitstagung''. Universitätsbibliothek Kassel.
| |
|
| |
| '''Tagungsbeiträge ohne Review-Verfahren'''
| |
|
| |
| Podworny, S., Frischemeier, D. & Biehler, R. (2018). Enhancing
| |
| civic statistical knowledge of secondary preservice teachers for
| |
| mathematics. In: M. A. Sorto, A. White, & L. Guyot (Eds.), Looking
| |
| back, looking forward. ''Proceedings of the Tenth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS10, July, 2018)'', ''Kyoto, Japan''. Voorburg, The Netherlands: International Statistical Institute.
| |
|
| |
| Frischemeier, D. (2018). Förderung der Datenkompetenz in der
| |
| Primarstufe unter Verwendung digitaler Werkzeuge. In: Fachgruppe
| |
| Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2018'' (pp. 557-560). Münster: WTM-Verlag.
| |
|
| |
| Engel, J. & Frischemeier, D. (2018). Statistical Literacy and Civic
| |
| Engagement: Teaching and Learning with Data about Society. In:
| |
| Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2018'' (pp. 79-80). Münster: WTM-Verlag.
| |
|
| |
| Podworny, S., Frischemeier, D. & Biehler, R. (2018).
| |
| Zivilstatistisches Wissen in der Lehramtsausbildung fördern: Design und
| |
| Durchführung eines universitären Seminars für Lehramtsstudierende der
| |
| Mathematik. In: Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität
| |
| Paderborn (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2018'' (pp. 1423-1426). Münster: WTM-Verlag.
| |
|
| |
| Frischemeier, D., Podworny, S. & Biehler, R. (2018). Activities
| |
| for promoting civic statistical knowledge of preservice teachers. In P.
| |
| Kovacs (Ed.), ''Proceedings of the conference on “Challenges and Innovations in Statistics Education”. Multiplier Conference of ProCivicStat.'' University of Szeged Faculty of Economics and Business Administration, September 7-9, 2017. ISBN: 978-963-306-575-4
| |
|
| |
| Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2017). Design,
| |
| realization and evaluation of a university course for preservice
| |
| teachers on developing statistical reasoning and literacy with a focus
| |
| on civic statistics. Invited paper for Invited Paper Session 035
| |
| (Statistics Education for Social Engagement) at the World Statistics
| |
| Congress 61, Marrakech, Morocco.
| |
|
| |
| Frischemeier, D. (2016). Statistical reasoning of preservice teachers
| |
| when comparing groups with TinkerPlots. Invited Paper for Presentation
| |
| in Topic Study Group 15 at the 13th International Congress on
| |
| Mathematical Education (ICME 13), Hamburg.
| |
|
| |
| Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2015). Elementary
| |
| preservice teachers´ reasoning about modeling a family factory with
| |
| TinkerPlots - A pilot study. Paper presented at the Ninth International
| |
| Research Forum on Statistical Reasoning, Thinking, and Literacy (SRTL
| |
| 9). Universität Paderborn, Waldhotel Nachtigall.
| |
|
| |
| Frischemeier, D. (2014). Wie vergleichen Lehramtsstudierende
| |
| Verteilungen unter Verwendung der Software TinkerPlots? In: J. Roth
| |
| & J. Ames (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2014'' (S. 385–388). Münster: WTM-Verlag.
| |
|
| |
| Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2013). Preservice
| |
| teachers´ reasoning about uncertainty in the context of randomization
| |
| tests. Paper presented at the Eighth International Research Forum on
| |
| Statistical Reasoning, Thinking, and Literacy (SRTL 8). University of
| |
| Minnesota, Two Harbors (MN).
| |
|
| |
| Frischemeier, D., Panse, A. & Pecher, T. (2013). Schwierigkeiten
| |
| von Studienanfängern bei der Bearbeitung mathematischer Übungsaufgaben.
| |
| In: G. Greefrath, F. Käpnick, & M. Stein (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2013'' (S. 328-331), WTM Verlag, Münster.
| |
|
| |
| Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2013). TinkerPlots
| |
| 2.0 - von realen Handlungen über Computersimulationen zum stochastischen
| |
| Denken. In: G. Greefrath, F. Käpnick, & M. Stein (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2013'' (S. 144-147). WTM Verlag, Münster.
| |
|
| |
| Frischemeier, D. (2013). Verteilungen vergleichen mit TinkerPlots -
| |
| und darüber hinaus weitere Schlussfolgerungen aus Daten generieren. In:
| |
| G. Greefrath, F. Käpnick, & M. Stein (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2013'' (S. 324-327). WTM Verlag, Münster.
| |
|
| |
| Frischemeier, D. & Biehler, R. (2012). „Statistisch denken und
| |
| forschen lernen“ mit der Software TinkerPlots. In: M. Ludwig & M.
| |
| Kleine (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2012'' (S. 257-260). WTM Verlag, Münster.
| |
|
| |
| Frischemeier, D. & Biehler, R. (2011). Learning data analysis
| |
| with TinkerPlots - A university course for student teachers. Paper
| |
| presented at the Seventh International Research Forum on Statistical
| |
| Reasoning, Thinking, and Literacy (SRTL 7). University of Utrecht, The
| |
| Netherlands.
| |
|
| |
| Frischemeier, D. & Biehler, R. (2011). Spielerisches Erlernen von
| |
| Datenanalyse mit der Software TinkerPlots - Ergebnisse einer
| |
| Pilotstudie. In: R. Haug & L. Holzäpfel (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2011'' (S. 275-278). WTM Verlag: Münster.
| |
|
| |
| '''Zeitschriftenbeiträge ohne Review-Verfahren'''
| |
|
| |
| Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2015). Informelles
| |
| Hypothesentesten mit Simulationsunterstützung in der Sekundarstufe I. ''Praxis der Mathematik, 66(6)'', 21-25.
| |
|
| |
| '''Poster'''
| |
|
| |
| Leavy, A. & Frischemeier, D. (2018). Launching a statistical
| |
| enquiry: Posing statistically worthwhile questions. In: M. A. Sorto, A.
| |
| White, & L. Guyot (Eds.), Looking back, looking forward. ''Proceedings of the Tenth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS10, July, 2018), Kyoto, Japan''. Voorburg, The Netherlands: International Statistical Institute.
| |
|
| |
|
| == Arbeitsgebiete == | | == Arbeitsgebiete == |