11
Bearbeitungen
Achtung: diese Seite wird nur zu Testzwecken betrieben. Hier gelangen Sie zur Madipedia-Website: https://madipedia.de
[gesichtete Version] | [unmarkierte Version] |
Daniel (Diskussion | Beiträge) Keine Bearbeitungszusammenfassung |
Daniel (Diskussion | Beiträge) Markierung: visualeditor |
||
Zeile 32: | Zeile 32: | ||
Bitte beschränken Sie sich auf die fünf wichtigsten Veröffentlichungen. | Bitte beschränken Sie sich auf die fünf wichtigsten Veröffentlichungen. | ||
--> | --> | ||
'''Monographien''' | |||
Frischemeier, D. (2017). ''Statistisch denken und forschen lernen mit der Software TinkerPlots''. Wiesbaden: Springer Spektrum. | |||
Frischemeier, D. (2009). ''Pi und Kettenbrüche''. Examensarbeit. Universität Paderborn. | |||
'''Herausgeberschaften''' | |||
Biehler, R., Budde, L., Frischemeier, D., Heinemann, B., Podworny, S., Schulte, C., & Wassong, T. (Eds.) (2018): ''Paderborn Symposium on Data Science Education at School Level 2017: The Collected Extended Abstracts''. Paderborn: Universitätsbibliothek Paderborn. doi.org/10.17619/UNIPB/1-374 | |||
Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2017). Reasoning | |||
about models and modelling in the context of informal statistical | |||
inference. ''Statistics Education Research Journal'', ''16(2)''. | |||
Wassong, T., Frischemeier, D., Fischer, P. R., Hochmuth, R., Bender, P. (Hrsg.) (2014): ''Mit Werkzeugen Mathematik und Stochastik lernen - Using Tools for Learning Mathematics and Statistics''. Wiesbaden: Springer Spektrum. | |||
'''Beiträge in Sammelwerken mit Review-Verfahren''' | |||
Frischemeier, D. (im Druck). Statistical reasoning when comparing | |||
groups with software: Frameworks and their application to qualitative | |||
video data. In: D. Ben-Zvi & G. Burrill (Eds.), ''Teaching and Learning Statistics: International Perspectives (Volume II).'' Springer. | |||
Frischemeier, D. (2018). Statistisches Denken im Mathematikunterricht | |||
der Primarstufe mit digitalen Werkzeugen entwickeln: Über Lebendige | |||
Statistik und Datenkarten zur Software TinkerPlots. In: B. Brandt & | |||
H. Dausend (Hrgs.), ''Digitales Lernen in der Grundschule – Fachliche Lernprozess anregen'' (pp. 73-102). Münster: Waxmann. | |||
Frischemeier, D. (2018). Design, implementation, and evaluation of an | |||
instructional sequence to lead primary school students to comparing | |||
groups in statistical projects. In: A. Leavy, M. Meletiou-Mavrotheris | |||
& E. Paparistodemou (Eds.), ''Statistics in Early Childhood and Primary Education: Supporting Early Statistical and Probabilistic Thinking'' (pp. 217-238). Singapore: Springer. | |||
Biehler, R., Frischemeier, D., Reading, C. & Shaughnessy, M. | |||
(2018). Reasoning about data. In: D. Ben-Zvi, K. Makar & J. Garfield | |||
(Eds.), ''International Handbook of Research in Statistics Education'' (pp. 139-192). Cham: Springer. | |||
Frischemeier, D., Panse, A. & Pecher, T. (2016). Schwierigkeiten | |||
von Studienanfängern bei der Bearbeitung mathematischer Übungsaufgaben - | |||
Erfahrungen aus den Mathematik-Lernzentren der Universität Paderborn. | |||
In: A. Hoppenbrock, R. Biehler, R. Hochmuth & H.-G. Rück (Hrsg.), ''Lehren und Lernen von Mathematik in der Studieneingangsphase - Herausforderungen und Lösungsansätze'' (pp. 229-241). Wiesbaden: Springer Spektrum. | |||
Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2015). Preservice | |||
teachers´ reasoning about uncertainty in the context of randomization | |||
tests. In: A. Zieffler & E. Fry (Eds.), ''Reasoning about Uncertainty: Learning and Teaching Informal Inferential Reasoning'' (pp. 129-162). Catalyst Press. | |||
Frischemeier, D. & Podworny, S. (2014). Explorative Datenanalyse | |||
und stochastische Simulationen mit TinkerPlots - erste Einsätze in | |||
Kassel & Paderborn. In: T. Wassong, D. Frischemeier, P.R. Fischer, | |||
R. Hochmuth & P. Bender (Hrsg.), ''Mit Werkzeugen Mathematik und Stochastik lernen - Using Tools for Learning Mathematics and Statistics'' (pp. 337-348)''.'' Wiesbaden: Springer Spektrum. | |||
'''Tagungsbeiträge mit Review-Verfahren''' | |||
Frischemeier, D. & Biehler, R. (2018). Stepwise development of | |||
statistical literacy and thinking in a statistics course for elementary | |||
preservice teachers. In: T. Dooley, & G. Gueudet (Eds.), ''Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1-5, 2017)'' (pp. 756-763)''.'' Dublin, Ireland: DCU Institute of Education and ERME. | |||
Frischemeier, D. (2017). Primary school students´ statistical reasoning when comparing groups. In: A. Molnar (Ed.), ''Teaching | |||
Statistics in a Data Rich World. Proceedings of the Satellite | |||
Conference of the International Association of Statistics Education | |||
(IASE)'', July 2017, Rabat, Morocco. | |||
Podworny, S., Frischemeier, D. & Biehler, R. (2017). Design, | |||
realization and evaluation of a statistics course for preservice | |||
teachers for primary school in Germany. In: A. Molnar (Ed.), ''Teaching | |||
Statistics in a Data Rich World. Proceedings of the Satellite | |||
Conference of the International Association of Statistics Education | |||
(IASE)'', July 2017, Rabat, Morocco. | |||
Frischemeier, D., Biehler, R. & Engel, J. (2016). Competencies | |||
and dispositions for exploring micro data with digital tools. In: J. | |||
Engel (Ed.), ''Promoting understanding of statistics about society. | |||
Proceedings of the Roundtable Conference of the International | |||
Association of Statistics Education (IASE)'', July 2016, Berlin, Germany. | |||
Engel, J., Schiller, A., Frischemeier, D. & Biehler, R. (2016). | |||
Statistics education and monitoring progress towards civil rights. In: | |||
J. Engel (Ed.), ''Promoting understanding of statistics about society. | |||
Proceedings of the Roundtable Conference of the International | |||
Association of Statistics Education (IASE)'', July 2016, Berlin, Germany. | |||
Frischemeier, D. & Biehler, R. (2016). Preservice teachers´ | |||
statistical reasoning when comparing groups facilitated by software. In: | |||
K. Krainer & N. Vondrova (Eds.), ''Proceedings of the 9th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education'' (pp. 643-650). Charles University in Prague, Faculty of Education and ERME. | |||
Frischemeier, D. (2014). Comparing groups by using TinkerPlots as | |||
part of a data analysis task - Tertiary students’ strategies and | |||
difficulties. In: K. Makar, B. de Sousa & R. Gould (Eds.), | |||
Sustainability in statistics education. ''Proceedings of the Ninth International Conference on Teaching Statistics'' (ICOTS9, July, 2014), Flagstaff, Arizona, USA. Voorburg, The Netherlands: International Statistical Institute. | |||
Frischemeier, D. & Biehler, R. (2014). Design and exploratory | |||
evaluation of a learning trajectory leading to do randomization tests | |||
facilitated by TinkerPlots. In: B. Ubuz, C. Haser & M. A. Mariotti | |||
(Eds.), ''Proceedings of the Eighth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education'' (pp. 799-809). | |||
'''Zeitschriftenbeiträge mit Review-Verfahren''' | |||
Frischemeier, D. (2018). Kompetenzen von Lehramtsstudierenden beim | |||
Vergleich von Verteilungen unter Nutzung der Software TinkerPlots. ''mathematica didactica, 41''(1). Online first: mathematica-didactica.com/Pub/md_2018/md_2018_Frischemeier.pdf | |||
Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2018). Elementary | |||
preservice teachers’ reasoning about modeling in a civic statistics | |||
context. ''ZDM Mathematics Education'' ''50''(7), 1237-1251. DOI 10.1007/s11858-018-1001-x | |||
Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2018). Civic | |||
Engagement in Higher Education: A university course in civic statistics | |||
for mathematics preservice teachers. ''Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 13(2)'', 169-182. | |||
Frischemeier, D. & Biehler, R. (2018). Preservice teachers´ comparing groups with TinkerPlots - An exploratory video study. ''Statistics Education Research Journal, 17(1)'', 35-60. | |||
Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2017). Elementary | |||
preservice teachers´ reasoning about modeling a family factory with | |||
TinkerPlots - A pilot study. ''Statistics Education Research Journal'', ''16(2)'', 244-289. | |||
Biehler, R. & Frischemeier, D. (2016), Randomisierungstests mit TinkerPlots. ''Stochastik in der Schule, 36(3)'', 9-15. | |||
Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2016). | |||
Stochastische Simulationen mit TinkerPlots - Von einfachen | |||
Zufallsexperimenten zum informellen Hypothesentesten. ''Stochastik in der Schule, 36(1)'', 22-27. | |||
Biehler, R. & Frischemeier, D. (2015). Förderung von Datenkompetenz in der Primarstufe. ''Lernen und Lernstörungen'', ''4(2)'', 131-137. | |||
Biehler, R. & Frischemeier, D. (2015). „Verdienen Männer mehr als | |||
Frauen?“ - Reale Daten im Stochastikunterricht mit der Software | |||
TinkerPlots erforschen. ''Stochastik in der Schule, 35(1)'', 7-18. | |||
Biehler, R. & Frischemeier, D. (2013). Spielerisches Erlernen von | |||
Datenanalyse – Von Datenkarten und lebendiger Statistik zur Software | |||
TinkerPlots. Ein Workshop im Rahmen einer Lehrerfortbildung für die | |||
Primarstufe. ''Stochastik in der Schule, 33(3)'', 2-9. | |||
'''Beiträge in Sammelwerken ohne Review-Verfahren''' | |||
Hahn, C., Frischemeier, D., Kazak, S., Leavy, A. & Primi, C. | |||
(2018). Introduction to the papers of TWG05: Probability and | |||
statististics education. In: T. Dooley & G. Gueudet (Eds.), ''Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1-5, 2017)'' (pp. 696-699). Dublin, Ireland: DCU Institute of Education and ERME. | |||
Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2017). Editorial: | |||
Reasoning about models and modelling in the context of informal | |||
statistical inference. ''Statistics Education Research Journal'', ''16(2)'', 8-12. | |||
Frischemeier, D., Panse, A. & Pecher, T. (2013). Schwierigkeiten | |||
von Studienanfängern bei der Bearbeitung mathematischer Übungsaufgaben - | |||
Erfahrungen aus den Mathematik-Lernzentren der Universität Paderborn. ''Extended Abstracts zur 2. khdm Arbeitstagung''. Universitätsbibliothek Kassel. | |||
'''Tagungsbeiträge ohne Review-Verfahren''' | |||
Podworny, S., Frischemeier, D. & Biehler, R. (2018). Enhancing | |||
civic statistical knowledge of secondary preservice teachers for | |||
mathematics. In: M. A. Sorto, A. White, & L. Guyot (Eds.), Looking | |||
back, looking forward. ''Proceedings of the Tenth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS10, July, 2018)'', ''Kyoto, Japan''. Voorburg, The Netherlands: International Statistical Institute. | |||
Frischemeier, D. (2018). Förderung der Datenkompetenz in der | |||
Primarstufe unter Verwendung digitaler Werkzeuge. In: Fachgruppe | |||
Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2018'' (pp. 557-560). Münster: WTM-Verlag. | |||
Engel, J. & Frischemeier, D. (2018). Statistical Literacy and Civic | |||
Engagement: Teaching and Learning with Data about Society. In: | |||
Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2018'' (pp. 79-80). Münster: WTM-Verlag. | |||
Podworny, S., Frischemeier, D. & Biehler, R. (2018). | |||
Zivilstatistisches Wissen in der Lehramtsausbildung fördern: Design und | |||
Durchführung eines universitären Seminars für Lehramtsstudierende der | |||
Mathematik. In: Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität | |||
Paderborn (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2018'' (pp. 1423-1426). Münster: WTM-Verlag. | |||
Frischemeier, D., Podworny, S. & Biehler, R. (2018). Activities | |||
for promoting civic statistical knowledge of preservice teachers. In P. | |||
Kovacs (Ed.), ''Proceedings of the conference on “Challenges and Innovations in Statistics Education”. Multiplier Conference of ProCivicStat.'' University of Szeged Faculty of Economics and Business Administration, September 7-9, 2017. ISBN: 978-963-306-575-4 | |||
Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2017). Design, | |||
realization and evaluation of a university course for preservice | |||
teachers on developing statistical reasoning and literacy with a focus | |||
on civic statistics. Invited paper for Invited Paper Session 035 | |||
(Statistics Education for Social Engagement) at the World Statistics | |||
Congress 61, Marrakech, Morocco. | |||
Frischemeier, D. (2016). Statistical reasoning of preservice teachers | |||
when comparing groups with TinkerPlots. Invited Paper for Presentation | |||
in Topic Study Group 15 at the 13th International Congress on | |||
Mathematical Education (ICME 13), Hamburg. | |||
Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2015). Elementary | |||
preservice teachers´ reasoning about modeling a family factory with | |||
TinkerPlots - A pilot study. Paper presented at the Ninth International | |||
Research Forum on Statistical Reasoning, Thinking, and Literacy (SRTL | |||
9). Universität Paderborn, Waldhotel Nachtigall. | |||
Frischemeier, D. (2014). Wie vergleichen Lehramtsstudierende | |||
Verteilungen unter Verwendung der Software TinkerPlots? In: J. Roth | |||
& J. Ames (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2014'' (S. 385–388). Münster: WTM-Verlag. | |||
Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2013). Preservice | |||
teachers´ reasoning about uncertainty in the context of randomization | |||
tests. Paper presented at the Eighth International Research Forum on | |||
Statistical Reasoning, Thinking, and Literacy (SRTL 8). University of | |||
Minnesota, Two Harbors (MN). | |||
Frischemeier, D., Panse, A. & Pecher, T. (2013). Schwierigkeiten | |||
von Studienanfängern bei der Bearbeitung mathematischer Übungsaufgaben. | |||
In: G. Greefrath, F. Käpnick, & M. Stein (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2013'' (S. 328-331), WTM Verlag, Münster. | |||
Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2013). TinkerPlots | |||
2.0 - von realen Handlungen über Computersimulationen zum stochastischen | |||
Denken. In: G. Greefrath, F. Käpnick, & M. Stein (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2013'' (S. 144-147). WTM Verlag, Münster. | |||
Frischemeier, D. (2013). Verteilungen vergleichen mit TinkerPlots - | |||
und darüber hinaus weitere Schlussfolgerungen aus Daten generieren. In: | |||
G. Greefrath, F. Käpnick, & M. Stein (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2013'' (S. 324-327). WTM Verlag, Münster. | |||
Frischemeier, D. & Biehler, R. (2012). „Statistisch denken und | |||
forschen lernen“ mit der Software TinkerPlots. In: M. Ludwig & M. | |||
Kleine (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2012'' (S. 257-260). WTM Verlag, Münster. | |||
Frischemeier, D. & Biehler, R. (2011). Learning data analysis | |||
with TinkerPlots - A university course for student teachers. Paper | |||
presented at the Seventh International Research Forum on Statistical | |||
Reasoning, Thinking, and Literacy (SRTL 7). University of Utrecht, The | |||
Netherlands. | |||
Frischemeier, D. & Biehler, R. (2011). Spielerisches Erlernen von | |||
Datenanalyse mit der Software TinkerPlots - Ergebnisse einer | |||
Pilotstudie. In: R. Haug & L. Holzäpfel (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2011'' (S. 275-278). WTM Verlag: Münster. | |||
'''Zeitschriftenbeiträge ohne Review-Verfahren''' | |||
Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2015). Informelles | |||
Hypothesentesten mit Simulationsunterstützung in der Sekundarstufe I. ''Praxis der Mathematik, 66(6)'', 21-25. | |||
'''Poster''' | |||
Leavy, A. & Frischemeier, D. (2018). Launching a statistical | |||
enquiry: Posing statistically worthwhile questions. In: M. A. Sorto, A. | |||
White, & L. Guyot (Eds.), Looking back, looking forward. ''Proceedings of the Tenth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS10, July, 2018), Kyoto, Japan''. Voorburg, The Netherlands: International Statistical Institute. | |||
== Arbeitsgebiete == | == Arbeitsgebiete == |