Erkki Pehkonen
Ph.D. Erkki Pehkonen.* 1941.
Professur Mathematik- und Informatikdidaktik. Universität Helsinki.
Dissertation: Regularität der schwachen Lösungen linearer quasielliptischer Dirichletprobleme.
Personen-ID im Mathematics Genealogy Project: 42752
{{
#loop: i | 0 | 1 |
}}
Kurzvita
- 1965-1975 Mathematiklehrer an Schulen in Helsinki
- 1975-1980 Junior Lecturer Mathematik an der Universität Helsinki
- 1980-1999 Senior Lecturer Mathematikdidaktik an der Universität Helsinki
- 1989-1992, 1996 & 1998 Senior Research Fellow an der Finnish Academy
- 1994, 1999 Professur Mathematikdidaktik an der Universität Duisburg
- 1999-2003 Professur Mathematik- und Naturwissenschaftsdidaktik an der Universität Turku
- seit 2004 Professur Mathematik- und Informatikdidaktik an der Universität Helsinki
Veröffentlichungen
- Ahtee, M., Pehkonen, E., Laine, A., Näveri, L., Hannula, M. S. & Tikkanen, P.: Developing a method to determine teachers’ and pupils’ activities during a mathematics lesson. In: Teaching mathematics and computer science (Journal). 14, 1. p. 25-43. 2016.
- Pehkonen, E., Ahtee, M. & Laine, A.: Pupils' Drawings as a Research Tool in Mathematical Problem-Solving Lessons. In: Felmer, P., Pehkonen, E. & Kilpatrick, J. (eds.): Posing and Solving Mathematical Problems: Advances and New Perspectives. Springer International Publishing AG, p. 167-188. 2016.
- Laine, A., Ahtee, M., Näveri, L., Pehkonen, E., Portaankorva-Koivisto, P. & Tuohilampi, L.: Collective emotional atmosphere in mathematics lesson based on finnish fifth graders’ drawings. In: LUMAT: Research and Practice in Math, Science and Technology Education. 3, 1, p. 87-100. 2015.
Arbeitsgebiete
Verbesserung der Mathematikbildung in Middle Schools
- Einsatz offener Probleme im Unterricht
- Internationaler Vergleich von Lehrer- und Schüleransichten über Mathematiklehrer
- PISA Ergebnisse in Mathematik
Projekte
- 2000 Development of Mathematical Thinking in School Mathematics
- 2001-2003 Understanding and Self-Confidence in School Mathematics
- 2003-2006 Elementary Teacher Students’ Mathematics
- 2010-2013 Development of pupils' understanding of mathematics with the use of open ended problems