Univ.- Prof. Dr. Uwe Gellert.
Professor. Freie Universität Berlin.
Eigene Homepage: http://www.ewi-psy.fu-berlin.de/einrichtungen/arbeitsbereiche/grundschulpaed/mitarbeiter/gellert_u/index.html.
Dissertation: Von Lernerfahrungen zu Unterrichtskonzeptionen. Eine soziokulturelle Analyse von Vorstellungen angehender Lehrerinnen und Lehrer zu Mathematik und Mathematikunterricht.
E-Mail
{{

 #loop: i
 | 0                     
 | 1 
 |   

}}


Kurzvita

  • 2010 - Chair of the 6th Mathematics Education and Society Conference
  • 2010 - Secretary, Commission Internationale pour l’Étude et l’Amélioration de l’Enseignement des Mathématiques (CIEAEM)
  • 2010 - today University Professor at Department of Educational Science and Psychology, Freie Universität Berlin
  • 2010 Professorship Offer at Human Science Faculty, Universität Potsdam
  • 2007 - 2010 Invited Guest Professor at Department of Educational Science and Psychology, Freie Universität Berlin
  • 2007 Invited Guest Professor at Centro de Estudios de Postgrado y de Investigación en Educación Superior, Universidad Mayor de San Andrés, La Paz (Bolivia)
  • 2004 - 2010 University Professor for Mathematics Education, Department of Educational Science, Universität Hamburg
  • 2004 Invited Guest Professor at Department of Mathematics, Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt
  • 2002 Habilitation at Department of Educational Science and Psychology, Freie Universität Berlin
  • 2001 - 2002Guest Professor at Department of Educational Science, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Santiago de Chile
  • 2001 Feodor-Lynen-Scholarship for Research in Chile by Alexander-von-Humboldt-Foundation
  • 1998 - 2004 Assistant Professor (C1) at Department of Educational Science and Psychology, Freie Universität Berlin
  • 1997 Ph.D. at Department of Educational Science and Psychology, Freie Universität Berlin
  • 1993 - 1998 Scientific Collaborator (BAT IIa) at Department of Educational Science and Psychology, Freie Universität Berlin
  • 1991 - 1993 Teaching Practice in Secondary Mathematics and Physics (Second State Examination for Teaching in Secondary Schools), Berlin
  • 1987 Studies of Physics at Institut National des Sciences Appliquées, Lyon (France), Grant by DAAD
  • 1985 - 1991 Studies of Mathematics and Physics (First State Examination for Teaching in Secondary Schools), Technische Universität Berlin

Veröffentlichungen

  • Jablonka, E. und U. Gellert (2011) Equity concerns about mathematical modelling. In: B. Atweh, M. Graven, W. Secada und P. Valero (Hrsg.) Mapping equity and quality in mathematics education (S.221-234). New York: Springer.
  • Gellert, U., E. Jablonka und C. Morgan (2010) Proceedings of Sixth International Mathematics Education and Society Conference. 1. und 2. Auflage. 2 Bände. Berlin: Freie Universität Berlin.
  • Jablonka, E. und U. Gellert (2010) Ideological roots and uncontrolled flowering of alternative curriculum conceptions. In: U. Gellert, E. Jablonka und C. Morgan (Hrsg.) Proceedings of the Sixth International Mathematics Education and Society Conference (S. 21-39). Berlin: Freie Universität Berlin.
  • Gellert, U. (2010) Modalities of local integration of theories in mathematics education. In: B. Sriraman und L. English (Hrsg.) Theories in mathematics education: Seeking new frontiers (S.537-550). New York: Springer.
  • Gellert, U. (2009) Zur Explizierung strukturierender Prinzipien mathematischer Unterrichtspraxis. Journal für Mathematik-Didaktik 30 (2), 121-146)

Arbeitsgebiete

  • Social inequalities in mathematics education
  • Mathematics teacher education
  • Sociology of mathematics
  • Crosscultural studies of mathematics education
  • Microanalysis of classroom interaction
  • Beliefs and affect related to mathematics and mathematics education

Projekte

  • Leistungsbezogene Stratifakation im Mathematikunterricht/ The Emergence of Disparity in Mathematics Performance
  • Analyse von Mathematikunterricht im Spannungsfeld von didaktischer Qualität und Chancen(un)gleichheit / Análisis de clases de matemáticas desde las perspectivas de la calidad didáctica y de la equidad dentro del aula

Mitgliedschaften