Achtung: diese Seite wird nur zu Testzwecken betrieben. Hier gelangen Sie zur Madipedia-Website: https://madipedia.de
Andreas Obersteiner/Publikationen: Unterschied zwischen den Versionen
Zur Navigation springen
Zur Suche springen
[gesichtete Version] | [gesichtete Version] |
KKeine Bearbeitungszusammenfassung |
|||
(3 dazwischenliegende Versionen von 2 Benutzern werden nicht angezeigt) | |||
Zeile 4: | Zeile 4: | ||
<!-- Liste der veröffentlichen Literatur. Untergliederung möglich. Personen und Hochschulen bitte mit [[…]] kennzeichnen--> | <!-- Liste der veröffentlichen Literatur. Untergliederung möglich. Personen und Hochschulen bitte mit [[…]] kennzeichnen--> | ||
=== Publikationen in Zeitschriften === | === Publikationen in Zeitschriften === | ||
*Obersteiner A., & | *Strohmaier, A. R., MacKay, K. J., Obersteiner, A., & Reiss, K. M. (2020). Eye tracking methodology in mathematics education research: a systematic literature review. <i>Educational Studies in Mathematics.</i> doi:10.1007/s10649-020-09948-1 | ||
*Obersteiner, A., Van Hoof, J., Verschaffel, L., & Van Dooren, W. ( | *Reinhold, F., Obersteiner, A., Hoch, S., Hofer, S. I., & Reiss, K. (2020). The interplay between the natural number bias and fraction magnitude processing in low-achieving students. <i>Frontiers in Education</i>, 5:29. doi:10.3389/feduc.2020.00029 | ||
*Obersteiner, A., Alibali, M. W., & Marupudi, V. (2020). Complex fraction comparisons and the natural number bias: the role of benchmarks. <i>Learning and Instruction, 67</i>. doi:10.1016/j.learninstruc.2020.101307 | |||
*Wildgans-Lang, A., Scheuerer, S., Obersteiner, A., Fischer, F., & Reiss, K. (2020). Analyzing prospective mathematics teachers’ diagnostic processes in a simulated environment. <i>ZDM Mathematics Education, 52</i>, 241–254. doi:10.1007/s11858-020-01139-9 | |||
*Heitzmann, N., Seidel, T., Opitz, A., Hetmanek, A., Wecker, C., Fischer, M., Ufer, S., Schmidmaier, R., Neuhaus, B., Siebeck, M., Stürmer, K., Obersteiner, A., Reiss, K., Girwidz, R., & Fischer, F. (2019). Facilitating diagnostic competences in simulations: a conceptual framework and a research agenda for medical and teacher education. <i>Frontline Learning Research, 7</i>(4), 1–24. doi:10.14786/flr.v7i4.384 | |||
*Siefer, K., Leuders, T., & Obersteiner, A. (2019). Leistung und Selbstwirksamkeitserwartung als Kompetenzdimensionen – Eine Erfassung individueller Ausprägungen im Themenbereich lineare Funktionen. <i>Journal für Mathematik-Didaktik</i>. doi:10.1007/s13138-019-00147-x | |||
*Obersteiner, A.(2018). Multiple pathways between affect and mathematical competence in young children—commentary on the studies in the Special Issue. <i>Educational Studies in Mathematics, 100</i>, 317–323. | |||
*Obersteiner, A., & Staudinger, I. (2018). How the eyes add fractions: Adult eye movement patterns during fraction addition problems. <i>Journal of Numerical Cognition, 4</i>, 317–336. | |||
*Förtsch, C., Sommerhoff, D., Fischer, F., Fischer, M. R., Girwidz, R., Obersteiner, A., Reiss, K., Stürmer, K., Siebeck, M., Schmidmaier, R., Seidel, T., Ufer, S., Wecker, S., & Neuhaus, B. J. (2018). Systematizing professional knowledge of medical doctors and teachers: Development of an interdisciplinary framework in the context of diagnostic competences. <i>Education Sciences, 8</i>, 207. | |||
*Obersteiner, A., Reiss, K., & Heinze, A. (Hrsg.) (2018). Psychologische Theorien in der Mathematikdidaktik. Themenheft im <i>Journal für Mathematik-Didaktik, 39</i>. | |||
*Obersteiner, A., & Hofreiter, V. (2017). Do we have a sense for irrational numbers? <i>Journal of Numerical Cognition, 2</i>, 170–189. | |||
*Obersteiner, A., Van Hoof, J., Verschaffel, L., & Van Dooren, W. (2016). Who can escape the natural number bias in rational number tasks? A study involving students and experts. <i>British Journal of Psychology, 107</i>, 537–555. | |||
*Obersteiner A., & Tumpek, C. (2016). Measuring fraction comparison strategies with eye-tracking. <i>ZDM Mathematics Education, 48</i>, 255–266. | |||
*Obersteiner, A. (2015). Zahlen im Kopf. Erkenntnisse neurowissenschaftlicher Forschung und Implikationen für das Lehren und Lernen von Zahlen. <i>Mathematik differenziert, 3</i>, 8-10. | *Obersteiner, A. (2015). Zahlen im Kopf. Erkenntnisse neurowissenschaftlicher Forschung und Implikationen für das Lehren und Lernen von Zahlen. <i>Mathematik differenziert, 3</i>, 8-10. | ||
*Obersteiner, A., Bernhard, M., & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2015). Primary school children's strategies in solving contingency table problems: the role of intuition and inhibition. <i>ZDM Mathematics Education, 47</i>, 825–836. | *Obersteiner, A., Bernhard, M., & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2015). Primary school children's strategies in solving contingency table problems: the role of intuition and inhibition. <i>ZDM Mathematics Education, 47</i>, 825–836. | ||
*Obersteiner, A., Reiss, K., Ufer, S., Luwel, K., & Verschaffel, L. (2014). Do first graders make efficient use of external number representations? The case of the twenty-frame. <i>Cognition and Instruction, 32</i>, 353–373. | *Obersteiner, A., Reiss, K., [[Stefan Ufer|Ufer, S.]], Luwel, K., & Verschaffel, L. (2014). Do first graders make efficient use of external number representations? The case of the twenty-frame. <i>Cognition and Instruction, 32</i>, 353–373. | ||
*Obersteiner, A. | *Obersteiner, A. & Reiss, K. (2014). Mathematikleistungen von Schülern: Was sagt uns [[PISA]] 2012? <i>MNU – Der mathematisch-naturwissenschaftliche Unterricht, 67</i>(4), 197–201. | ||
*Pincham, H. L., Matejko, A. A., Obersteiner, A., Killikelly, C., Abrahao, K. P., Benavides-Varela, S., Gabriel, F. C., Rato, J. R., & Vuillier, L. (2014). Forging a new path for Educational Neuroscience: An international young-researcher perspective on combining neuroscience and educational practices. <i>Trends in Neuroscience and Education, 3</i>, 28–31. | *Pincham, H. L., Matejko, A. A., Obersteiner, A., Killikelly, C., Abrahao, K. P., Benavides-Varela, S., Gabriel, F. C., Rato, J. R., & Vuillier, L. (2014). Forging a new path for Educational Neuroscience: An international young-researcher perspective on combining neuroscience and educational practices. <i>Trends in Neuroscience and Education, 3</i>, 28–31. | ||
*Obersteiner, A., Van Dooren, W., Van Hoof, J., & Verschaffel, L. (2013). The natural number bias and magnitude representation in fraction comparison by expert mathematicians. <i>Learning and Instruction, 28</i>, 64–72. | *Obersteiner, A., Van Dooren, W., Van Hoof, J., & Verschaffel, L. (2013). The natural number bias and magnitude representation in fraction comparison by expert mathematicians. <i>Learning and Instruction, 28</i>, 64–72. | ||
Zeile 19: | Zeile 30: | ||
=== Monographien und Buchbeiträge === | === Monographien und Buchbeiträge === | ||
*Obersteiner, A., Dresler, T., Bieck, S. M., & Moeller, K. (2019). Understanding fractions: Integrating results from mathematics education, cognitive psychology, and neuroscience. In A. Norton, & M. W. Alibali (Eds.), <i>Constructing number. Merging perspectives from psychology and mathematics education</i> (pp. 135–162). Cham, Switzerland: Springer. | |||
*Reiss, K. Obersteiner, A., Heinze, A., Itzlinger-Bruneforth, U., & Lin, F.-L. (2019). Large-scale studies in mathematics education research. In H. N. Jahnke, L. Hefendehl-Hebeker (Eds.), <i>Traditions in German-speaking mathematics education research</i> (pp. 249–278). Cham, Switzerland: Springer. | |||
*Reiss, K., & Obersteiner, A. (2019). Competence models as a basis for defining, understanding, and diagnosing students’ mathematical competences. In A. Fritz, V. G. Haase, & P. Räsänen (Eds.), <i>International handbook of mathematical learning difficulties. From the laboratory to the classroom</i> (pp. 43–56). Cham, Switzerland: Springer. | |||
*Obersteiner, A., Reiss, K., Van Dooren, W., & Van Hoof, J. (2019). Understanding rational numbers—obstacles for learners with and without mathematical learning difficulties. In A. Fritz, V. G. Haase, & P. Räsänen (Eds.), <i>International handbook of mathematical learning difficulties. From the laboratory to the classroom</i> (pp. 581–594). Cham, Switzerland: Springer. | |||
*Obersteiner, A. (2018). <i>Number sense across number domains: An integrated mathematics educational and cognitive psychological perspective</i>. Habilitation Thesis. Munich: Technical University of Munich. | |||
*Obersteiner, A., & [[Reiss, K.]] (2017). Interventionsstudien zur Förderung numerischer Basiskompetenzen rechenschwacher Kinder – ein Überblick über theoretische Grundlegungen und Förderansätze. In A. Fritz, S. Schmidt & G. Ricken (Hrsg.), <i>Handbuch Rechenschwäche (3. Aufl.)</i> (S. 308–322). Weinheim: Beltz. | |||
*[[Hedwig Gasteiger|Gasteiger, H.]], Obersteiner, A., & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2015). Formal and informal learning environments: Using games to support early numeracy. In J. Torbeyns, E. Lehtinen, & J. Elen (Eds.). <i>Describing and studying domain-specific serious games</i> (pp. 231–250). Heidelberg: Springer. | *[[Hedwig Gasteiger|Gasteiger, H.]], Obersteiner, A., & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2015). Formal and informal learning environments: Using games to support early numeracy. In J. Torbeyns, E. Lehtinen, & J. Elen (Eds.). <i>Describing and studying domain-specific serious games</i> (pp. 231–250). Heidelberg: Springer. | ||
*Schiepe-Tiska, A., Reiss, K., Obersteiner, A., Heine, J.-H., Seidel, T., & [[Manfred Prenzel|Prenzel, M.]] (2013). Mathematikunterricht in Deutschland: Befunde aus [[PISA]] 2012. In M. Prenzel, C. Sälzer, E. Klieme, & O. Köller (Hrsg.). <i>PISA 2012: Fortschritte und Herausforderungen in Deutschland</i> (S. 123–154). Münster: Waxmann. | *Schiepe-Tiska, A., Reiss, K., Obersteiner, A., Heine, J.-H., Seidel, T., & [[Manfred Prenzel|Prenzel, M.]] (2013). Mathematikunterricht in Deutschland: Befunde aus [[PISA]] 2012. In M. Prenzel, C. Sälzer, E. Klieme, & O. Köller (Hrsg.). <i>PISA 2012: Fortschritte und Herausforderungen in Deutschland</i> (S. 123–154). Münster: Waxmann. |
Aktuelle Version vom 12. Juni 2020, 10:25 Uhr
zurück zur Personenseite von Andreas Obersteiner
Veröffentlichungen
Publikationen in Zeitschriften
- Strohmaier, A. R., MacKay, K. J., Obersteiner, A., & Reiss, K. M. (2020). Eye tracking methodology in mathematics education research: a systematic literature review. Educational Studies in Mathematics. doi:10.1007/s10649-020-09948-1
- Reinhold, F., Obersteiner, A., Hoch, S., Hofer, S. I., & Reiss, K. (2020). The interplay between the natural number bias and fraction magnitude processing in low-achieving students. Frontiers in Education, 5:29. doi:10.3389/feduc.2020.00029
- Obersteiner, A., Alibali, M. W., & Marupudi, V. (2020). Complex fraction comparisons and the natural number bias: the role of benchmarks. Learning and Instruction, 67. doi:10.1016/j.learninstruc.2020.101307
- Wildgans-Lang, A., Scheuerer, S., Obersteiner, A., Fischer, F., & Reiss, K. (2020). Analyzing prospective mathematics teachers’ diagnostic processes in a simulated environment. ZDM Mathematics Education, 52, 241–254. doi:10.1007/s11858-020-01139-9
- Heitzmann, N., Seidel, T., Opitz, A., Hetmanek, A., Wecker, C., Fischer, M., Ufer, S., Schmidmaier, R., Neuhaus, B., Siebeck, M., Stürmer, K., Obersteiner, A., Reiss, K., Girwidz, R., & Fischer, F. (2019). Facilitating diagnostic competences in simulations: a conceptual framework and a research agenda for medical and teacher education. Frontline Learning Research, 7(4), 1–24. doi:10.14786/flr.v7i4.384
- Siefer, K., Leuders, T., & Obersteiner, A. (2019). Leistung und Selbstwirksamkeitserwartung als Kompetenzdimensionen – Eine Erfassung individueller Ausprägungen im Themenbereich lineare Funktionen. Journal für Mathematik-Didaktik. doi:10.1007/s13138-019-00147-x
- Obersteiner, A.(2018). Multiple pathways between affect and mathematical competence in young children—commentary on the studies in the Special Issue. Educational Studies in Mathematics, 100, 317–323.
- Obersteiner, A., & Staudinger, I. (2018). How the eyes add fractions: Adult eye movement patterns during fraction addition problems. Journal of Numerical Cognition, 4, 317–336.
- Förtsch, C., Sommerhoff, D., Fischer, F., Fischer, M. R., Girwidz, R., Obersteiner, A., Reiss, K., Stürmer, K., Siebeck, M., Schmidmaier, R., Seidel, T., Ufer, S., Wecker, S., & Neuhaus, B. J. (2018). Systematizing professional knowledge of medical doctors and teachers: Development of an interdisciplinary framework in the context of diagnostic competences. Education Sciences, 8, 207.
- Obersteiner, A., Reiss, K., & Heinze, A. (Hrsg.) (2018). Psychologische Theorien in der Mathematikdidaktik. Themenheft im Journal für Mathematik-Didaktik, 39.
- Obersteiner, A., & Hofreiter, V. (2017). Do we have a sense for irrational numbers? Journal of Numerical Cognition, 2, 170–189.
- Obersteiner, A., Van Hoof, J., Verschaffel, L., & Van Dooren, W. (2016). Who can escape the natural number bias in rational number tasks? A study involving students and experts. British Journal of Psychology, 107, 537–555.
- Obersteiner A., & Tumpek, C. (2016). Measuring fraction comparison strategies with eye-tracking. ZDM Mathematics Education, 48, 255–266.
- Obersteiner, A. (2015). Zahlen im Kopf. Erkenntnisse neurowissenschaftlicher Forschung und Implikationen für das Lehren und Lernen von Zahlen. Mathematik differenziert, 3, 8-10.
- Obersteiner, A., Bernhard, M., & Reiss, K. (2015). Primary school children's strategies in solving contingency table problems: the role of intuition and inhibition. ZDM Mathematics Education, 47, 825–836.
- Obersteiner, A., Reiss, K., Ufer, S., Luwel, K., & Verschaffel, L. (2014). Do first graders make efficient use of external number representations? The case of the twenty-frame. Cognition and Instruction, 32, 353–373.
- Obersteiner, A. & Reiss, K. (2014). Mathematikleistungen von Schülern: Was sagt uns PISA 2012? MNU – Der mathematisch-naturwissenschaftliche Unterricht, 67(4), 197–201.
- Pincham, H. L., Matejko, A. A., Obersteiner, A., Killikelly, C., Abrahao, K. P., Benavides-Varela, S., Gabriel, F. C., Rato, J. R., & Vuillier, L. (2014). Forging a new path for Educational Neuroscience: An international young-researcher perspective on combining neuroscience and educational practices. Trends in Neuroscience and Education, 3, 28–31.
- Obersteiner, A., Van Dooren, W., Van Hoof, J., & Verschaffel, L. (2013). The natural number bias and magnitude representation in fraction comparison by expert mathematicians. Learning and Instruction, 28, 64–72.
- Obersteiner, A., Reiss, K., & Ufer, S. (2013). How training on exact or approximate mental representations of number can enhance first-grade students' basic number processing and arithmetic skills. Learning and Instruction, 23, 125–135.
- Torbeyns, J., Obersteiner, A., & Verschaffel, L. (2012). Number sense in early and elementary mathematics education. Yearbook of the Department of Early Childhood Studies. A Journal of Research in Education and Training, 5, 60–75.
- Obersteiner, A., Dresler, T., Reiss, K., Vogel, A.C.M., Pekrun, R., & Fallgatter, A.J. (2010). Bringing brain imaging to the school to assess arithmetic problem solving: Chances and limitations in combining educational and neuroscientific research. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 42, 541–554.
- Dresler, T., Obersteiner, A., Schecklmann, M., Vogel, A.C.M., Ehlis, A.-C., Richter, M.M., Plichta, M.M., Reiss, K., Pekrun, R., & Fallgatter, A.J. (2009). Arithmetic tasks in different formats and their influence on behavior and brain oxygenation as assessed with near-infrared spectroscopy (NIRS): A study involving primary and secondary school children. Journal of Neural Transmission, 12, 1689–1700.
Monographien und Buchbeiträge
- Obersteiner, A., Dresler, T., Bieck, S. M., & Moeller, K. (2019). Understanding fractions: Integrating results from mathematics education, cognitive psychology, and neuroscience. In A. Norton, & M. W. Alibali (Eds.), Constructing number. Merging perspectives from psychology and mathematics education (pp. 135–162). Cham, Switzerland: Springer.
- Reiss, K. Obersteiner, A., Heinze, A., Itzlinger-Bruneforth, U., & Lin, F.-L. (2019). Large-scale studies in mathematics education research. In H. N. Jahnke, L. Hefendehl-Hebeker (Eds.), Traditions in German-speaking mathematics education research (pp. 249–278). Cham, Switzerland: Springer.
- Reiss, K., & Obersteiner, A. (2019). Competence models as a basis for defining, understanding, and diagnosing students’ mathematical competences. In A. Fritz, V. G. Haase, & P. Räsänen (Eds.), International handbook of mathematical learning difficulties. From the laboratory to the classroom (pp. 43–56). Cham, Switzerland: Springer.
- Obersteiner, A., Reiss, K., Van Dooren, W., & Van Hoof, J. (2019). Understanding rational numbers—obstacles for learners with and without mathematical learning difficulties. In A. Fritz, V. G. Haase, & P. Räsänen (Eds.), International handbook of mathematical learning difficulties. From the laboratory to the classroom (pp. 581–594). Cham, Switzerland: Springer.
- Obersteiner, A. (2018). Number sense across number domains: An integrated mathematics educational and cognitive psychological perspective. Habilitation Thesis. Munich: Technical University of Munich.
- Obersteiner, A., & Reiss, K. (2017). Interventionsstudien zur Förderung numerischer Basiskompetenzen rechenschwacher Kinder – ein Überblick über theoretische Grundlegungen und Förderansätze. In A. Fritz, S. Schmidt & G. Ricken (Hrsg.), Handbuch Rechenschwäche (3. Aufl.) (S. 308–322). Weinheim: Beltz.
- Gasteiger, H., Obersteiner, A., & Reiss, K. (2015). Formal and informal learning environments: Using games to support early numeracy. In J. Torbeyns, E. Lehtinen, & J. Elen (Eds.). Describing and studying domain-specific serious games (pp. 231–250). Heidelberg: Springer.
- Schiepe-Tiska, A., Reiss, K., Obersteiner, A., Heine, J.-H., Seidel, T., & Prenzel, M. (2013). Mathematikunterricht in Deutschland: Befunde aus PISA 2012. In M. Prenzel, C. Sälzer, E. Klieme, & O. Köller (Hrsg.). PISA 2012: Fortschritte und Herausforderungen in Deutschland (S. 123–154). Münster: Waxmann.
- Obersteiner, A. (2012). Mentale Repräsentationen von Zahlen und der Erwerb arithmetischer Fähigkeiten. Konzeptionierung und Evaluation einer Förderung mit psychologisch-didaktischer Grundlegung und Evaluation im ersten Schuljahr. Münster: Waxmann.
- Obersteiner, A., Reiss, K., & Martel, A. (2011). Offene Aufgaben in Schulbüchern und ihr Einsatz im Mathematikunterricht. In E. Matthes & S. Schütze (Hrsg.), Aufgaben im Schulbuch (S. 303–313). Bad Heilbrunnn: Klinkhardt.
- Reiss, K., Pekrun, R., Dresler, T., Obersteiner, A., & Fallgatter, A.J. (2011). BrainMath: Eine neurophysiologische Untersuchung mathematikrelevanter Hirnfunktionen bei Schulkindern: Einflüsse von Alter, Gefühlszustand und Präsentationsformat. In A. Heine & A.M. Jacobs (Hrsg.), Lehr-Lern-Forschung unter neurowissenschaftlicher Perspektive. Ergebnisse der zweiten Förderphase des Programms NIL: Neurowissenschaften – Instruktion – Lernen (S. 41–55). Münster: Waxmann.