Kristina Reiss/Publikationen: Unterschied zwischen den Versionen
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*[[Kristina Reiss|Reiss, K.]] & Schmieder, G. (2014). ''Basiswissen Zahlentheorie. Eine Einführung in Zahlen und Zahlbereiche (3.Auflage).'' Heidelberg: Springer (1. Auflage 2005; 2. Auflage 2007). | *[[Kristina Reiss|Reiss, K.]] & Schmieder, G. (2014). ''Basiswissen Zahlentheorie. Eine Einführung in Zahlen und Zahlbereiche (3.Auflage).'' Heidelberg: Springer (1. Auflage 2005; 2. Auflage 2007). | ||
*[[Kristina Reiss|Reiss, K.]] & Hammer, C. (2013). ''Grundlagen der Mathematikdidaktik. Eine Einführung für den Unterricht in der Sekundarstufe.'' Basel: Birkhäuser. | *[[Kristina Reiss|Reiss, K.]] & [[Christoph Hammer|Hammer, C.]] (2013). ''Grundlagen der Mathematikdidaktik. Eine Einführung für den Unterricht in der Sekundarstufe.'' Basel: Birkhäuser. | ||
*[[Kristina Reiss|Reiss, K.]] & Stroth, G. (2011). ''Endliche Strukturen.'' Heidelberg: Springer. | *[[Kristina Reiss|Reiss, K.]] & Stroth, G. (2011). ''Endliche Strukturen.'' Heidelberg: Springer. | ||
*[[Kristina Reiss|Haussmann, K.]] (1987). ''LOGO? LOGO! Ein Programmierbuch. Braunschweig'' : Vieweg. | *[[Kristina Reiss|Haussmann, K.]] (1987). ''LOGO? LOGO! Ein Programmierbuch. Braunschweig'' : Vieweg. | ||
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*Granzer, D., Köller, O., Bremerich-Vos, A., [[Marja van den Heuvel-Panhuizen|van den Heuvel-Panhuizen, M.]], [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] & Walther, G. (Hrsg.) (2009). ''Bildungsstandards Deutsch und Mathematik: Leistungsmessung in der Grundschule''. Weinheim: Beltz. | *Granzer, D., Köller, O., Bremerich-Vos, A., [[Marja van den Heuvel-Panhuizen|van den Heuvel-Panhuizen, M.]], [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] & Walther, G. (Hrsg.) (2009). ''Bildungsstandards Deutsch und Mathematik: Leistungsmessung in der Grundschule''. Weinheim: Beltz. | ||
*Bayrhuber, H., Ralle, B., [[Kristina Reiss|Reiss, K.]], Schön,L. & Vollmer, H.J. (Hrsg.). (2005). ''Konsequenzen aus [[PISA]]. Perspektiven der Fachdidaktiken''. Innsbruck: Studien-Verlag. | *Bayrhuber, H., Ralle, B., [[Kristina Reiss|Reiss, K.]], Schön, L. & Vollmer, H.J. (Hrsg.). (2005). ''Konsequenzen aus [[PISA]]. Perspektiven der Fachdidaktiken''. Innsbruck: Studien-Verlag. | ||
*Weigand,H. G., Neill, N., Peter-Koop, A., [[Kristina Reiss|Reiss, K.]], Törner, G. & Wollring, B.(Eds.). (2002). ''Developments in Mathematics Education in German-speaking Countries. Selected Papers from the Annual Conference on Didactics of Mathematics'', Potsdam, 2000''. Hildesheim: Franzbecker. | *Weigand, H. G., Neill, N., [[Andrea Peter-Koop|Peter-Koop, A.]], [[Kristina Reiss|Reiss, K.]], [[Günter Törner|Törner, G.]] & Wollring, B.(Eds.). (2002). ''Developments in Mathematics Education in German-speaking Countries. Selected Papers from the [[Jahrestagung 2000 der GDM|Annual Conference on Didactics of Mathematics]]'', Potsdam, 2000''. Hildesheim: Franzbecker. | ||
*Weigand,H. G., Neill, N., Peter-Koop, A., [[Kristina Reiss|Reiss, K.]], Törner, G. & Wollring, B.(Eds.). (2002). ''Developments in Mathematics Education in German-Speaking Countries. Selected Papers from | *Weigand, H. G., Neill, N., Peter-Koop, A., [[Kristina Reiss|Reiss, K.]], Törner, G. & [[Bernd Wollring|Wollring, B.]] (Eds.). (2002). ''Developments in Mathematics Education in German-Speaking Countries. Selected Papers from the Annual Conference on Didactics of Mathematics, Bern, 1999''. Hildesheim: Franzbecker. | ||
*Weigand,H. G., Peter-Koop, A., Neill, N., [[Kristina Reiss|Reiss, K.]], Törner, G. & Wollring, B.(Eds.). (2001). ''Developments in Mathematics Education in German-Speaking Countries. Selected Papers from the Annual Conference on Didactics of Mathematics, Munich, 1998''. Hildesheim:Franzbecker. | *Weigand, H. G., Peter-Koop, A., Neill, N., [[Kristina Reiss|Reiss, K.]], Törner, G. & Wollring, B.(Eds.). (2001). ''Developments in Mathematics Education in German-Speaking Countries. Selected Papers from the [[Jahrestagung 1998 der GDM|Annual Conference on Didactics of Mathematics, Munich, 1998]]''. Hildesheim: Franzbecker. | ||
*Weigand,H. G., Cohors-Fresenborg, E., Houston, K., Maier, H., Peter-Koop, A., [[Kristina Reiss|Reiss, K.]],Törner, G. & Wollring, B. (Eds.). (2001).''Developments in Mathematics Education in Germany. Selected Papers from the Annual Conference on Didactics of Mathematics, Leipzig, 1997''. Hildesheim: Franzbecker. | *Weigand, H. G., [[Elmar Cohors-Fresenborg|Cohors-Fresenborg, E.]], Houston, K., Maier, H., Peter-Koop, A., [[Kristina Reiss|Reiss, K.]],Törner, G. & Wollring, B. (Eds.). (2001).''Developments in Mathematics Education in Germany. Selected Papers from the [[Jahrestagung 1997 der GDM|Annual Conference on Didactics of Mathematics, Leipzig, 1997]]''. Hildesheim: Franzbecker. | ||
*Weigand,H. G., Cohors-Fresenborg, E., Houston, K., Maier, H., Peter-Koop, A., [[Kristina Reiss|Reiss, K.]],Törner, G. & Wollring, B. (Eds.). (2001). ''Developments in Mathematics Education in Germany. Selected Papers from the Annual Conference on Didactics of Mathematics, Regensburg, 1996''. Hildesheim: Franzbecker. | *Weigand, H. G., Cohors-Fresenborg, E., Houston, K., Maier, H., Peter-Koop, A., [[Kristina Reiss|Reiss, K.]],Törner, G. & Wollring, B. (Eds.). (2001). ''Developments in Mathematics Education in Germany. Selected Papers from the [[Jahrestagung 1996 der GDM|Annual Conference on Didactics of Mathematics, Regensburg, 1996]]''. Hildesheim: Franzbecker. | ||
*[[Kristina Reiss|Reiss, K.]], Reiss, M. & Spandl, H.(Hrsg.). (1992). ''Maschinelles Lernen. Modellierung von Lernen mit Maschinen.'' Heidelberg: Springer. | *[[Kristina Reiss|Reiss, K.]], Reiss, M. & Spandl, H.(Hrsg.). (1992). ''Maschinelles Lernen. Modellierung von Lernen mit Maschinen.'' Heidelberg: Springer. | ||
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*Obersteiner, A., Bernhard, M. & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (in press). Primary school children's strategies in solving contingency table problems: The role of intuition and inhibition ''[[ZDM]] Mathematics Education, xx'', xx-xx. | *[[Andreas Obersteiner|Obersteiner, A.]], Bernhard, M. & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (in press). Primary school children's strategies in solving contingency table problems: The role of intuition and inhibition ''[[ZDM]] Mathematics Education, xx'', xx-xx. | ||
*Obersteiner, A., [[Kristina Reiss|Reiss, K.]], Ufer, S., Luwel, K., & Verschaffel, L. (2014). Do first-graders make efficient use of external number representations? The case of the twenty-frame. ''Cognition and Instruction, 32'', 353-373. | *Obersteiner, A., [[Kristina Reiss|Reiss, K.]], Ufer, S., Luwel, K., & Verschaffel, L. (2014). Do first-graders make efficient use of external number representations? The case of the twenty-frame. ''Cognition and Instruction, 32'', 353-373. | ||
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*Bernhard, M., & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2014). Zur Studie von John Hattie: Visible Learning aus mathematikdidaktischer Perspektive. ''mathematik lehren, 31 (182)'', 42-44. | *Bernhard, M., & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2014). Zur Studie von John Hattie: Visible Learning aus mathematikdidaktischer Perspektive. ''mathematik lehren, 31 (182)'', 42-44. | ||
*Seidel, T., & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2014). Lerngelegenheiten im Unterricht. In T. Seidel & A.Krapp (Hrsg.), '' | *Seidel, T., & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2014). Lerngelegenheiten im Unterricht. In T. Seidel & A. Krapp (Hrsg.), ''Pädagogische Psychologie'' (S. 253-276). Weinheim: Beltz. | ||
*Obersteiner, A., & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2014). Mathematikleistungen von Schulerinnen und Schulern: Was sagt uns PISA 2012? ''MNU 67(4)'', 197-201. | *Obersteiner, A., & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2014). Mathematikleistungen von Schulerinnen und Schulern: Was sagt uns PISA 2012? ''MNU 67(4)'', 197-201. | ||
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*Lichtenfeld, S., Pekrun, R., Murayama, K.,Stupinsky, R., & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2012). Measuringstudents' emotions in the early years: The achievement emotions questionnaire-elementary school. ''Learning and Individual Differences,21'', 190-201. | *Lichtenfeld, S., Pekrun, R., Murayama, K.,Stupinsky, R., & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2012). Measuringstudents' emotions in the early years: The achievement emotions questionnaire-elementary school. ''Learning and Individual Differences,21'', 190-201. | ||
*Heinze,A., Ufer, S., Rach, S. & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2012). The student perspective ondealing with errors in mathematics class. In E. Wuttke & J. Seyfried(Eds.), ''Learning from errors ''(pp. 65-79).Opladen: BarbaraBudrich. | *Heinze, A., Ufer, S., [[Stefanie Rach|Rach, S.]] & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2012). The student perspective ondealing with errors in mathematics class. In E. Wuttke & J. Seyfried(Eds.), ''Learning from errors ''(pp. 65-79).Opladen: BarbaraBudrich. | ||
*[[Kristina Reiss|Reiss, K.]], Pekrun, R., Dresler, T.,Obersteiner, A. & Fallgatter, A. J. (2011). Brain-Math: Einen europhysiologische Untersuchung mathematikrelevanter Hirnfunktionen bei Schulkindern: Einflüsse von Alter, Gefühlszustand und Präsentationsformat. InA. Heine & A. M. Jacobs (Hrsg.), ''Lehr-Lern-Forschungunter neurowissenschaftlicher Perspektive. ''(S. 41-55). Münster: Waxmann. | *[[Kristina Reiss|Reiss, K.]], Pekrun, R., Dresler, T.,Obersteiner, A. & Fallgatter, A. J. (2011). Brain-Math: Einen europhysiologische Untersuchung mathematikrelevanter Hirnfunktionen bei Schulkindern: Einflüsse von Alter, Gefühlszustand und Präsentationsformat. InA. Heine & A. M. Jacobs (Hrsg.), ''Lehr-Lern-Forschungunter neurowissenschaftlicher Perspektive. ''(S. 41-55). Münster: Waxmann. | ||
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*Herwartz-Emden, L., Braun, C., Heinze, A.,Rudolph-Albert, F. & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2008). Geschlechtsspezifsche Leistungsentwicklung von Kindern mit und ohne Migrationshintergrund im frühen Grundschulalter.'' Zeitschrift für Grundschulforschung, 1(2)'',13-28. | *Herwartz-Emden, L., Braun, C., Heinze, A.,Rudolph-Albert, F. & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2008). Geschlechtsspezifsche Leistungsentwicklung von Kindern mit und ohne Migrationshintergrund im frühen Grundschulalter.'' Zeitschrift für Grundschulforschung, 1(2)'',13-28. | ||
*[[Kristina Reiss|Reiss, K.]], Heinze, A., Renkl, A. & Groß,Ch. (2008). Reasoning and proof in geometry: Effects of a learningenvironment based on heuristic worked-out examples. ''ZDM. The International Journal on Mathematics Education, 40'', 455-467. | *[[Kristina Reiss|Reiss, K.]], Heinze, A., [[Alexander Renkl|Renkl, A.]] & Groß,Ch. (2008). Reasoning and proof in geometry: Effects of a learningenvironment based on heuristic worked-out examples. ''ZDM. The International Journal on Mathematics Education, 40'', 455-467. | ||
*Heinze, A., Cheng, Y. H., Ufer, S., Lin, F.L. & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2008). How to foster students' competenciesin creating two-step proofs? Results from teaching experiments in Taiwan and Germany. ''ZDM. The International Journalon Mathematics Education, 40'', 443-453. | *Heinze, A., Cheng, Y. H., Ufer, S., Lin, F.L. & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2008). How to foster students' competenciesin creating two-step proofs? Results from teaching experiments in Taiwan and Germany. ''ZDM. The International Journalon Mathematics Education, 40'', 443-453. | ||
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===Beiträge in Konferenzbänden=== | ===Beiträge in Konferenzbänden=== | ||
*Obersteiner, A., Moll, G., Beitlich, J. T., Ciu, C., Schmidt, M., Khmelivska, T., & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2014). Expert mathematicians strategies for comparing the numerical values of fractions - evidence from eye movements. In P. Liljedahl, S. Oesterle, C. Nicol, & D. Allan (Ed.), ‘’Proceedings of the 38th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 4’’ (pp. 338-345). Vancouver: PME. | *Obersteiner, A., Moll, G., Beitlich, J. T., Ciu, C., Schmidt, M., Khmelivska, T., & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2014). Expert mathematicians strategies for comparing the numerical values of fractions - evidence from eye movements. In P. Liljedahl, S. Oesterle, C. Nicol, & D. Allan (Ed.), ‘’Proceedings of the 38th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 4’’ (pp. 338-345). Vancouver: PME. | ||
*Beitlich, J. T., Obersteiner, A., Moll, G., Mora Ruano, J. G., Pan, J., Reinhold, S., & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2014). The role of pictures in reading mathematical proofs: an eye movement study. In P. Liljedahl, S. Oesterle, C. Nicol, & D. Allan (Ed.), ‘’Proceedings of the 38th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 2’’ (pp. 121-128). Vancouver: PME. | *Beitlich, J. T., Obersteiner, A., Moll, G., Mora Ruano, J. G., Pan, J., [[Simone Reinhold|Reinhold, S.]], & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2014). The role of pictures in reading mathematical proofs: an eye movement study. In P. Liljedahl, S. Oesterle, C. Nicol, & D. Allan (Ed.), ‘’Proceedings of the 38th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 2’’ (pp. 121-128). Vancouver: PME. | ||
*Nagel, K., Quiring, F., [[Kristina Reiss|Reiss, K.]], Deiser, O., & Obersteiner, A. (2014). Supporting pre-service teachers of mathematics in their first year of university. In P. Liljedahl, S. Oesterle, C. Nicol, & D. Allan(Ed.), ‘’Proceedings of the 38th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 6’’ (pp. 370). Vancouver: PME. | *Nagel, K., Quiring, F., [[Kristina Reiss|Reiss, K.]], Deiser, O., & Obersteiner, A. (2014). Supporting pre-service teachers of mathematics in their first year of university. In P. Liljedahl, S. Oesterle, C. Nicol, & D. Allan(Ed.), ‘’Proceedings of the 38th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 6’’ (pp. 370). Vancouver: PME. | ||
*[[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2013). You can't teach an old dog new tricks? Developing mathematical competence over the lifespan. In A. Lindmeier & A. Heinze (Eds.), ‘’Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 1’’ (pp. 1-16). Kiel: PME. | *[[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2013). You can't teach an old dog new tricks? Developing mathematical competence over the lifespan. In A. Lindmeier & A. Heinze (Eds.), ‘’Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 1’’ (pp. 1-16). Kiel: PME. | ||
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*Ufer,S., Heinze, A. & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2008). Individual predictors of geometricalproof competence. In O. Figueras & S. Sepúlveda (Eds.), ''Proceedings of the Joint Meeting of the 32nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, and PME-NA XXX (Vol. IV'', pp. 361-368). Mexico: Cinvestav-UMSNH. | *Ufer,S., Heinze, A. & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2008). Individual predictors of geometricalproof competence. In O. Figueras & S. Sepúlveda (Eds.), ''Proceedings of the Joint Meeting of the 32nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, and PME-NA XXX (Vol. IV'', pp. 361-368). Mexico: Cinvestav-UMSNH. | ||
*Zöttl, L. & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2008). Modellierungskompetenz fördern mit heuristischen Lösungsbeispielen. ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2008'' (pp. 189-192). Hildesheim: Franzbecker. | *Zöttl, L. & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2008). Modellierungskompetenz fördern mit heuristischen Lösungsbeispielen. ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2008'' (pp. 189-192). Hildesheim: Franzbecker. | ||
*Kuntze, S., Lindmeier, A. & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]](2008). "Daten und Zufall“ als Leitidee für ein Kompetenzstufenmodell zum "Nutzen von Darstellungen und Modellen“ als Teilkomponente von Statistical Literacy. In A. Eichler & J. Meyer (Hrsg.),'' Anregungen zum Stochstikunterricht, Band 4: Tagungsband 2006/2007 des Arbeitskreises Stochastik.'' Hildesheim: Franzbecker. | *Kuntze, S., Lindmeier, A. & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]](2008). "Daten und Zufall“ als Leitidee für ein Kompetenzstufenmodell zum "Nutzen von Darstellungen und Modellen“ als Teilkomponente von Statistical Literacy. In [[Andreas Eichler|A. Eichler]] & J. Meyer (Hrsg.),'' Anregungen zum Stochstikunterricht, Band 4: Tagungsband 2006/2007 des Arbeitskreises Stochastik.'' Hildesheim: Franzbecker. | ||
*Lindmeier,A., Kuntze, S. & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2007). Representations of data and manipulations through reduction: Competencies of German secondary students. In B. Philips & L. Weldon (Eds.), ''Proceedings of the IASE/ISI Satellite Conference on Statistical Education'', Guimares, Portugal, 19-21 August 2007. Voorburg, NL: International Statistical Institute. | *Lindmeier,A., Kuntze, S. & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2007). Representations of data and manipulations through reduction: Competencies of German secondary students. In B. Philips & L. Weldon (Eds.), ''Proceedings of the IASE/ISI Satellite Conference on Statistical Education'', Guimares, Portugal, 19-21 August 2007. Voorburg, NL: International Statistical Institute. | ||
*Heinze,A. & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2007). Mistake-handling activities in the mathematics classroom: Effects of an in-service teacher training on students' performance in geometry. In J.H. Woo, H.C. Lew, K.S. Park & D.Y. Seo (Eds.), ''Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education'' (Vol. III, pp. 9-16). Seoul, Korea: The Korea Society of Educational Studies in Mathematics. | *Heinze,A. & [[Kristina Reiss|Reiss, K.]] (2007). Mistake-handling activities in the mathematics classroom: Effects of an in-service teacher training on students' performance in geometry. In J.H. Woo, H.C. Lew, K.S. Park & D.Y. Seo (Eds.), ''Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education'' (Vol. III, pp. 9-16). Seoul, Korea: The Korea Society of Educational Studies in Mathematics. |
Aktuelle Version vom 13. Juli 2017, 22:41 Uhr
Monographien
- Reiss, K. & Schmieder, G. (2014). Basiswissen Zahlentheorie. Eine Einführung in Zahlen und Zahlbereiche (3.Auflage). Heidelberg: Springer (1. Auflage 2005; 2. Auflage 2007).
- Reiss, K. & Hammer, C. (2013). Grundlagen der Mathematikdidaktik. Eine Einführung für den Unterricht in der Sekundarstufe. Basel: Birkhäuser.
- Reiss, K. & Stroth, G. (2011). Endliche Strukturen. Heidelberg: Springer.
- Haussmann, K. (1987). LOGO? LOGO! Ein Programmierbuch. Braunschweig : Vieweg.
Herausgegebene Bücher
- Granzer, D., Köller, O., Bremerich-Vos, A., van den Heuvel-Panhuizen, M., Reiss, K. & Walther, G. (Hrsg.) (2009). Bildungsstandards Deutsch und Mathematik: Leistungsmessung in der Grundschule. Weinheim: Beltz.
- Bayrhuber, H., Ralle, B., Reiss, K., Schön, L. & Vollmer, H.J. (Hrsg.). (2005). Konsequenzen aus PISA. Perspektiven der Fachdidaktiken. Innsbruck: Studien-Verlag.
- Weigand, H. G., Neill, N., Peter-Koop, A., Reiss, K., Törner, G. & Wollring, B.(Eds.). (2002). Developments in Mathematics Education in German-speaking Countries. Selected Papers from the Annual Conference on Didactics of Mathematics, Potsdam, 2000. Hildesheim: Franzbecker.
- Weigand, H. G., Neill, N., Peter-Koop, A., Reiss, K., Törner, G. & Wollring, B. (Eds.). (2002). Developments in Mathematics Education in German-Speaking Countries. Selected Papers from the Annual Conference on Didactics of Mathematics, Bern, 1999. Hildesheim: Franzbecker.
- Weigand, H. G., Peter-Koop, A., Neill, N., Reiss, K., Törner, G. & Wollring, B.(Eds.). (2001). Developments in Mathematics Education in German-Speaking Countries. Selected Papers from the Annual Conference on Didactics of Mathematics, Munich, 1998. Hildesheim: Franzbecker.
- Weigand, H. G., Cohors-Fresenborg, E., Houston, K., Maier, H., Peter-Koop, A., Reiss, K.,Törner, G. & Wollring, B. (Eds.). (2001).Developments in Mathematics Education in Germany. Selected Papers from the Annual Conference on Didactics of Mathematics, Leipzig, 1997. Hildesheim: Franzbecker.
- Weigand, H. G., Cohors-Fresenborg, E., Houston, K., Maier, H., Peter-Koop, A., Reiss, K.,Törner, G. & Wollring, B. (Eds.). (2001). Developments in Mathematics Education in Germany. Selected Papers from the Annual Conference on Didactics of Mathematics, Regensburg, 1996. Hildesheim: Franzbecker.
- Reiss, K., Reiss, M. & Spandl, H.(Hrsg.). (1992). Maschinelles Lernen. Modellierung von Lernen mit Maschinen. Heidelberg: Springer.
- Haussmann, K. & Reiss, K. (Hrsg.). (1990). Mathematische Lehr-Lern-Denkprozesse. Göttingen: Hogrefe.
Beiträge in wissenschaftlichen Büchern und Zeitschriften
- Obersteiner, A., Bernhard, M. & Reiss, K. (in press). Primary school children's strategies in solving contingency table problems: The role of intuition and inhibition ZDM Mathematics Education, xx, xx-xx.
- Obersteiner, A., Reiss, K., Ufer, S., Luwel, K., & Verschaffel, L. (2014). Do first-graders make efficient use of external number representations? The case of the twenty-frame. Cognition and Instruction, 32, 353-373.
- Bernhard, M., & Reiss, K. (2014). Zur Studie von John Hattie: Visible Learning aus mathematikdidaktischer Perspektive. mathematik lehren, 31 (182), 42-44.
- Seidel, T., & Reiss, K. (2014). Lerngelegenheiten im Unterricht. In T. Seidel & A. Krapp (Hrsg.), Pädagogische Psychologie (S. 253-276). Weinheim: Beltz.
- Obersteiner, A., & Reiss, K. (2014). Mathematikleistungen von Sch?ulerinnen und Sch?ulern: Was sagt uns PISA 2012? MNU 67(4), 197-201.
- Lindmeier, A., & Reiss, K. (2014). Wahrscheinlichkeitsvergleich und inferenzstatistisches Schließen. F?ahigkeiten von Kindern des 4. und 6. Schuljahrs bei Basisproblemen aus dem Bereich Daten und Zufall. mathematica didactica, 37, 30-59.
- Kollar, I., Ufer, S., Reichersdorfer, E., Vogel, F., Fischer, F., & Reiss, K. (2014). Effects of collaboration scripts and heuristic worked examples on the acquisition of mathematical argumentation skills of teacher students with different levels of prior achievement. Learning and Instruction, 24, 22-36.
- Reiss, K., & Bernhard, M. (2014). Hatties Visible Learning im Kontext der Mathematikdidaktik. In E. Terhart (Hrsg.), Die Hattie-Studie in der Diskussion (S. 89-100). Stuttgart: Klett-Kallmeyer.
- Deiser, O., &Reiss, K. (2014). Knowledge transformation between secondary school and university mathematics. In S. Rezat, M. Hattermann, & A. Peter-Koop (Eds.), Transformation - A Fundamental Idea of Mathematics Education (pp. 51-63). New York: Springer.
- Reichersdorfer, E., Ufer, S., Lindmeier, A., & Reiss, K. (2014). Der Übergang von der Schule zur Universität: Theoretische Fundierung und praktische Umsetzung einer Unterstützungsmaßnahme am Beginn des Mathematikstudiums. In I. Bausch, R. Biehler, R. Bruder, P. R. Fischer, R. Hochmuth, W. Koepf, S. Schreiber & T. Wassong (Hrsg.), Mathematische Vor- und Brückenkurse: Konzepte, Probleme und Perspektiven (S. 37-53). Heidelberg: Springer.
- Sälzer, C., Reiss, K., Schiepe-Tiska, A., & Prenzel, M. (2013). Zwischen Grundlagenwissen und Anwendungsbezug: Mathematische Kompetenz im internationalen Vergleich. In M. Prenzel, C. Sälzer, E. Klieme & O. Köller(Hrsg.), PISA 2012: Fortschritte und Herausforderungen in Deutschland (S. 47-97). Münster: Waxmann.
- Schiepe-Tiska, A., Reiss, K., Obersteiner, A., Heine, J.-H., Seidel, T., & Prenzel, M. (2013). Mathematikunterricht in Deutschland: Befunde aus PISA 2012. In M. Prenzel, C. Sälzer, E. Klieme & O. Köller (Hrsg.), PISA 2012: Fortschritte und Herausforderungen in Deutschland (S. 123-154). Münster: Waxmann.
- Reiss, K., Lindmeier, A., Barchfeld, P., & Sodian, B. (2013). Developing problem solving skills in elementary school: The case of data analysis, statistics, and probability. In Y. Li & J. N. Moschkovich (Eds.), Proficiency and Beliefs in Learning and Teaching Mathematics (pp. 33-49). Rotterdam: Sense.
- Köller, O., & Reiss, K.(2013). Mathematische Kompetenz messen: Gibt es Unterschiede zwischen standard-basierten Verfahren und diagnostischen Tests? In M. Hasselhorn, A. Heinze, W. Schneider & U. Trautwein (Hrsg.), Diagnostik mathematischer Kompetenzen (S. 25-40). Göttingen: Hogrefe.
- Reiss, K., & Prenzel, M. (2013). Lehrerbildung im Umbruch: Das Beispiel der TUM School of Education. In ?Österreichischer Wissenschaftsrat (Hrsg.), Lehren lernen - die Zukunft der Lehrerbildung (S. 85-93). Wien: ?Österreichischer Wissenschaftsrat.
- Reiss, K., & Prenzel, M. (2013). Innovationen in der Lehramtsausbildung. Katholische Bildung, 114, 295-265.
- Ufer, S., Reiss, K., & Mehringer, V. (2013). Sprachstand, soziale Herkunft und Bilingualität: Effekte auf Facetten mathematischer Kompetenz. In M. Becker-Mrotzek, K. Schramm, E. Th?ürmann & H. J. Vollmer (Hrsg.), Sprache im Fach. Sprachlichkeit und fachliches Lernen (S. 185-201). M?unster: Waxmann
- Obersteiner, A., Reiss, K., & Ufer, S. (2013). How training on exact or approximate mental representations of number can enhance �first grade students' basic number processing and arithmetic skills. Learning and Instruction, 23, 125-135.
- Koch, S., Kr?üger, H. H., & Reiss, K. (2012). Forschungsf?örderung in der Erziehungswissenschaft durch die DFG. Erziehungswissenschft, 23, 31-39.
- Lindmeier, A. & Reiss, K., (2012). Wiehaben Maxi und Martina das gelöst? Schulverwaltung,23, 307-310.
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Beiträge in Konferenzbänden
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- Beitlich, J. T., Obersteiner, A., Moll, G., Mora Ruano, J. G., Pan, J., Reinhold, S., & Reiss, K. (2014). The role of pictures in reading mathematical proofs: an eye movement study. In P. Liljedahl, S. Oesterle, C. Nicol, & D. Allan (Ed.), ‘’Proceedings of the 38th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 2’’ (pp. 121-128). Vancouver: PME.
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Dissertation
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- Haussmann, K. (1988). Rezension zu Klaus Menzel, Gebhard Probst und Wolfgang Werner: Computereinsatz im Mathematikunterricht, Band 2. Stuttgart 1986. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 20, 119-123.
Expertisen
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- Klieme, E., Avenarius, H., Blum, W., Döbrich,P., Gruber, H., Prenzel, M., Reiss, K., Riquarts, K., Rost, J., Tenorth, H.E.& Vollmer, H.J. (2003). Zur Entwicklung nationaler Bildungsstandards. Eine Expertise. Berlin: BMBF.
Konzeption von Praxismaterialien / Schulbüchern
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- Hübner, G., Kleinschmidt, D., Knolle, H.,Pohle, E., Schneider, J., Umberg, S. & Westermann, H. (2000). Mathebaum 4. Mathematikfür Grundschulen. Hannover: Schroedel.
- Arenhövel, F., Hübner, G., Kleinschmidt,D.,Kluge, D., Knolle, H., Pohle, E., Prange, H., Schneider, J., Westermann, H.& Zimmer, E. (1999). Mathebaum 1. Mathematik für Grundschulen. Hannover: Schroedel.
- Hübner, G., Kleinschmidt, D., Kluge, D.,Knolle, H., Pohle, E., Prange, H., Schneider, J., Westermann, H. & Zimmer,E. (1999). Mathebaum 2. Mathematik für Grundschulen. Hannover: Schroedel.